Svar: Søvn til mor
17. februar 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Charlotte
Jeg synes du skal begynde at tilbyde din datter skemad. Hun er nu næsten 5 mdr gammel og det lyder som om hun nu har behov for noget mere mættende mad, end mælk. Det tager dog lidt tid før hun kommer op på en mængde som er så stor at du vil mærke forskel, men det skal nok komme i takt med at hun får mere mættende mad.
Sålænge hun er under 6 mdr, så vil hun sandsynligvis have behov for mælk om natten. Det vil være normalt at du ammer sen aften kl. 22.45, men så ville det være dejligt for jer alle at hun så først blev ammet igen kl. 5, altså sprang kl. 2 amnigen om natten over.
Du skal begynde at tilbyde hende lidt grød eller mos. Umiddelbart vil jeg foreslå dig grøden, da dette ofte er lindt og mildt i smagen. Prøv i første omgang med en risgrød eller majsgrød, ev.t hirsegrød, men den er mere fnugget i konsistensen.
Grøden kan du tilbyde om formiddagen eller til frokost, på et tidspunkt hvor hun ikke er alt for sulten eller alt for træt. Start med 4-5 tsk. fulde og øg hende så langsomt over flere dage til lidt mere. Når hun har fundet ud af teknikken og det går godt med at spise og er nået op på at kunne spise ½ dl eller mere, så begynder du med skemåltid nr. 2. Dette kan så være grøntsagsmos om aftenen. Giv hende til at begynde med ½ dl grød formiddag og ½ dl. grøntsagsmos aften. Igen øger du langsomt denne mængde, så hendes mave også kan følge med.
Skemaden her giver du ud over mælken hun drikker. Altså ikke i stedet for, men hun skal have både og. Først når hun kan spise 1-2 dl grød/mos kan det udgøre et ammemåltid og mælken til kan hun så drikke af en kop.
En plan for dagen med to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød og bryst. Puttes herefter til lur
Frokost (kl 14): Bryst
Eftermiddag: Bryst og puttes igen til lur
Sen eftermiddag: Bryst
Aften: Grøntsagsmos og Bryst, puttes herefter til natten
Sen aften (22.45): Bryst. Også selv om hun sover
Nat (tidlig morgen): Bryst
Når din datter bliver 6 mdr, så vil det være en god idé at tilbyde hende vand om natten, hvis hun vågner. På det tidspunkt vil hun være så stor at hun er i stand til at tage sit behov for mad om dagen. Derfor vil det sandsynligvis også være muligt for dig at få lidt mere søvn når lille pigen bliver 6 mdr. Lad os krydse fingre for det:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske