Svar: Ammestop - trænger til at være mig selv lidt igen
22. februar 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Iben
Dejligt at internettet igen fungerer. Det har også undret mig at der ikke var lyd fra det sydlige europa:o) Det er godt at det er gået så fint med jeres dreng, men synd at Julie har haft det så skidt. Godt er det dog, at I nu har fundet ud af at hun bl.a. ikke tåler mælk.
Til børn med mælkeallergi anbefaler man normalt herhjemme at give Nutramigen. Det laves af firmaet Mead Johnson og burde også kunne fåes hos jer. Se siden meadjohnson.com
Jeg tænker at det kunne hjælpe jer med både at få afsluttet amningen, samt måske hjælpe på hendes gylperi, hvis I kunne give erstatning. Samtidig ville det give hende lidt ekstra mineraler, kalk og jern, som hun godt kunne have brug for, da hun jo ikke hører til de største:o)
Hvis hun ikke vil have flaske må hun få mælk af en kop eller et glas. Et snapseglas kan være en fordel, ellers må du forsøge med en tudkop. Nogle børn nyder faktisk også at drikke af en 'kildevandsflaske', du ved en af de flasker med tut, som vi kan købe til os selv. Det kunne være et muligt alternativ.
Hun må få vand i flasken, men ellers synes jeg du skulle forsøge dig med nutramigen. Hun skal faktisk have en del at drikke ud over den mængde der er i maden. Det ville være godt at hun kom op på 1 liter i døgnet og især hvis hun tumler meget omkring og det er varmt hos jer, så kan hun have behov for ekstra væske.
Jeg tror der er en sammenhæng imellem hendes måde at sove på, mavesmerter og de vaner/rutiner I har givet hende. Noget af det vil ændre sig langsomt i takt med at hun nu ikke længere har ondt og der er ro i maven, andet skal I nok arbejde lidt med.
Da I alligevel overvejer at tage væk og lade børnene passe af bedsteforældrene, så ville det være et oplagt tidspunkt at droppe amningen på. Det vil samtidig være en måde at få brudt de gamle vaner og rutiner.
Med derudover så kunne det være en god idé at hun sov på eget værelse. Det vil være godt, fordi I så ikke forstyrrer hinanden så meget - I ville forhåbentlig alle sove bedre, og samtidig kunne amningen så fjernes.
Skru amningen ned og forsøg at tilbyde Nutramigen istedet. Lad hende så passe og stop amningen i forbindelse med at I alligevel ikke er hjemme.
Håber det hjælper jer lidt videre. Og selvfølgelig er hun en skøøøn unge!!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske