Svar: Drikke af kop og sidde
21. februar 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Gigi
Det er dejligt at det går så godt med amningen og dine tanker omkring skemad lyder rigtig fint.
Hvorvidt du skal introducere en sutteflaske for din dreng, afhænger meget af, hvad du ellers tænker omkring amning. Der går naturligt lidt tid før din dreng når op på at spise så stor en mængde at det kan gøre det ud for et ammemåltid, derfor vil det være naturligt at du fortsat ammer selvom du giver skemad.
Samtidig med skemaden, og det vil sige allerede nu, kan du godt begynde at give din dreng mælk (modermælk eller erstatning) eller vand. Gerne af et snapseglas, da det kan være lettere at lære at drikke af dette. Øvelse gør mester og efterhånden vil han lære at drikke mere og mere af et lille glas, amningen skrues ned og stille og roligt vil skemaden og indtaget på glas kunne gøre det ud for et ammemåltid.
Hvis det er sådan du tænker, så er der således ikke grund til at introducere en flaske. Du kan amme længe og sikre hans mælkebehov med din egen mælk og omkring 9 mdr´s alderen kan du f.eks. amme morgen og aften og din dreng vil kunne få mælk på anden vis i løbet af dagen, altså uden flaske.
Hvis du tænker at du ikke ønsker at bibeholde amningen og dermed ønsker at stoppe denne, så vil det være hensigtsmæssigt at du giver flaske. Han er endnu så lille at mælken udgør størstedelen af hans indtag og derfor vil han ikke kunne tage sit behov uden at få en flaske.
Med hensyn til at sidde, så kan de fleste børn klare at sidde i høj stol fra 6 mdr´s alderen. Du kan se at han måske falder lidt forover, eller til siden, når han har siddet lidt, og så skal han på gulvet igen og han kan ikke klare at sidde mere.
Læg mærke til hans ryg, som skal være rank. Det er normalt ikke at kunne sidde selv frit på gulvet, med den alder han har, men netop ved at være på gulvet og trille omkring som du beskriver, træner han sine rygmuskler og det lyder rigtig godt.
Det bedste du kan gøre er således det du allerede gør: Lade ham være så meget på gulvet som muligt.
Sidde selv frit i en klapvogn kan han ikke endnu, men i de fleste barnevogne, kan man få en lille rygstøtte, som ikke er helt lodret, men hvor barnet ligger lidt skråt og dermed lidt løftet, så det kan kigge ud. Det vil være okay at bruge denne.
Først når din dreng begynder at sidde mere af sig selv, kan han sidde rigtig op.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske