Svar: Morgen flaske
21. februar 2006
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Jeg synes det lyder rigtig godt at jeres datter selv har sagt aftenflasken fra og det det er kun forståeligt at hun efter så lang en nattesøvn, har behov for noget at drikke om morgenen.
Jeg vil foreslå at I til at begynde med tilbyder hende lidt mælk af en kop, på samme måde som om aftenen. Langsomt kan hun så evt. gå over til at få vand af en kop i stedet.
I begyndelsen vil hun sandsynligvis have behov for at I hjælper hende til at blive optaget af noget andet, da hun nok vil savne flasken. Prøv derfor at få hende på andre tanker, ved at lege lidt i stedet, tænde for en musikuro eller lignende, så hun således 'glemmer' det med flasken lidt.
Da jeg kan forstå at hun er meget glad for morgenflasken, så skal I naturligvis også overveje, hvor 'forhippede' I skal være for at få den væk. Det anbefales at man kun giver flaske til 1 års alderen og det er jo rigtig godt at hun selv er igang med at sige fra. Men det er også rigtig vigtigt at I bibeholder de gode rutiner og netop skaber en ro om morgenen, som gør at I alle kan være til.
Lad derfor med at gøre problemet større end det er, men tag det stille og roligt. Jeg er sikker på at tiden arbejder for jer:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske