Svar: 2 år og vil ikke spise vores mad
22. februar 2006
Alder:
2 år
Kære Joan
Jeg kan godt forstå at du er ved at gå ud af dit gode skind. Sidst du skrev tror jeg vi både var inde omkring betydningen af at lukke munden - hvad gør det ved jer, hvordan reagerer I. Jeg skrev også om det at være blevet storebror, behovet for ommærksomhed, om selektivt farvevalg, nedskæring af mælkemængde, deltagelse i madlavning m.m. Og det er naturligvis problematisk, hvis I har prøvet alt og intet virker.
Du skriver at han spiser godt morgen og til frokost - hvad gør dette anderledes? Er han hjemme, eller spiser han i vuggestuen/dagplejen?
Hvis han i løbet af dagen spiser godt, så prøv at give ham grønt til frokost sammen med hans øvrige mad. Giv ham også grønt som mellemmåltid - et stykke agurk, tomat, lidt ærter, majs, pebberfrugt og lignende kan børn ofte godt lide, og hvis du serverer det på et andet tidspunkt end om aftenen, så kunne han måske spise lidt af det.
Hvis han bliver dækket ind med forskellige madvarer i løbet af dagen, så kan du sagtens lade ham være selektiv om aftenen og tage det roligt. Men hvis han generelt er småtspisende og ikke spiser varieret og du er begkymret for han udvikling og trivsel i forbindelse dermed, så synes jeg du skal kontakte lægen.
Dernæst bliver jeg også nødt til at skrive til dig, at du skal medtænke hvordan I har det sammen hjemme - du og din mand. Det kan sagtens være at I har det rigtig godt, men jeg er nødt til at nævne for dig at nogle børn faktisk godt kan reagere som din søn, fordi han simpelthen fornemmer en 'spænding' imellem mor og far.
At blive vred på din dreng og 'straffe' ham med ingen mad, eller en anden form for straf virker ikke. Men hvad der virker afhænger meget af årsagen. Derfor skal du nok prøve at drøfte det med en, som kender jeres familie og kan se, hvad det er for mekanismer der går igang hos jer. Der er jo ingen tvivl om at I, som forældre, også er meget påvirket af jeres søn og hans manglende indtag, hvilket er naturligt nok. Men I påvirker alle hinanden og derfor kan det være en idé med lidt professionelle øjne på:o)
De fleste kommuner har mulighed for forskellige former for rådgivning. Jeres læge eller sundhedsplejerske burde vide besked derom.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske