Svar: Nyt putteritual - sove alene
22. februar 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Martine
Når man er 8 mdr gammel, så har man ikke behov for mad om natten. Din datter er stor nok til at kunne spise og drikke det hun har behov for om dagen. Du kan derfor med god samvittighed stoppe amning om natten.
Når man er 8 mdr gammel så har man behov for at sove en sammenhængende nattesøvn. Det er vigtigt for at have energi til at kravle, undersøge og udforske verden i løbet af dagen. Det er altså ikke kun dig, som har behov for at sove, det har din datter også og du kan derfor med god samvittighed arbejde på at lære hende dette.
Når man med god samvittighed kan gøre noget, så er man vel ikke ond? - vel tværtimod!:o)
I har allerede besluttet jer for en metode og det lyder udmærket at du ikke er til stede, da amning jo så af gode grunde er udelukket. Det lyder fint at bibeholde det sædvandlige putteritual og at lade far gå ind til hende jævnligt for at vise at han er der og hun trygt kan lægge sig til at sove.
Hvis hun er tørstig, så kan hun tilbydes vand. Det kan være på en flaske, en kop og hvis intet af dette duer, så på en ske. Simpelthen for at se om det evt. kan trøste hende. En lille smule kogt vand med sukker kan virke beroligende, hvis hun er helt ulykkelig og far ikke aner sine levende råd:o)
Det kan godt være at din datter har svært ved at forstå, hvorfor hun kan blive ammet i løbet af dagen og ikke om natten. Hun kender jo ikke klokken. Derfor kunne du måske prøve at se om du de næste dage kan styre amningen lidt, så det er dig, der bestemmer om hun skal lægges til og evt. også prøve at lægge hende til at sove uden brystet i munden, i løbet af dagen.
Jeg vil dog også sige at nogle børn mestrer begge dele fint og ingen problemer har med at skelne imellem nat og dag - det må komme an på en prøve.
Det kan være et oplagt tidspunkt at prøve at finde en substitut for mor. Du skriver at hun ikke er til hverken flaske, sut eller bamse. Det ændrer sig dog nogle gange, netop når mor ikke er der - i mangel af bedre, så tager hun måske en sutteklud til sig.
Prøv at trække en stofble igennem ringen på en sut. Det er ikke sikkert at hun vil bruge den, men måske er I heldige og den kan så være lidt beroligende for hende også fremover.
Det er nok vigtigt at far forsøger at virke så rolig og selvsikker som muligt. Jeres datter spejler sig jo i ham og hvis hun kan mærke at far stresser og bliver utryg ved situationen, så bliver hun også utryg og mere urolig. Men vhis far virker som om det er den største selvfølgelighed overhovedet at det er ham der putter, og at det løser sig fint og uprolematisk, så er chancen for at det sker sådan, også betydeligt større.
Jeg ønsker jer begge to (alle tre) rigtig meget held og lykke. Lov mig at du ikke ringer hjem for lige at høre - man får nemlig altid ringet, der hvor hun græder! Lad istedet far ringe til dig, når der er ro på:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske