Svar: Mælkeprodukter til pige på 8½ måned
23. februar 2006
Alder:
8 mdr.
Hej Linrep
Til børn under 1 år anbefales sødmælkesprodukter, dvs. produkter med et fedtindhold på 3,5g. A38 fåes i mange varianter, men indholdsdeklarationen på A38 lavet på sødmælk ser således ud:
Energi 260 KJ
Protein 3,3 g
Fedt 3,5 g
Kulhydrat 3,8 g
A38 er et neutralt produkt og indeholder ikke sukker eller frugt.
Børn under 1 år kan også have glæde af Tykmælk og her ser indholdsdeklarationen således ud:
Energi 260 KJ
Protein 3,5 g
Fedt 3,5 g
Kulhydrat 4 g
Du må se på den græske yoghurt du har købt og ud fra den vurdere, hvorvidt den er tilsvarende.
Som du kan se ud af ovenstående, så handler det meget om sukkerindhold og det anbefales at købe de neutrale produkter fordi man så her selv kan styre hvad man putter på/i og hvor sødt det er. A38 eller f.eks. tykmælk med frugtmos eller bær kan således være et hit.
Proteinerne som du nævner er også vigtige. Protein er vigtigt for barnets vækst. For lidt protein vil således kunne nedsætte barnets vækst, hvor for meget protein kan belaste nyrerne. Det er altså vigtigt at barnet får protein nok og behovet dækkes, men samtidig skal barnet ikke have for meget.
Danske børn får i alderen 6-12 mdr oftest rigeligt protein, svarende til 2-3 gange behovet og det er derfor man anbefaler at børn ikke tilbydes mælkeprodukter med et højt proteinindhold som ylette, ymer og kvark det første år. Det anbefales på samme måde at sødmælk og sødmælksprodukter kun udgør en lille del af barnets kost, så længe barnet er under 9 mdr.
Så summasumarum - prøv at kigge på den græske yoghurt og sammenlign indholdsdeklarationen. Hvis det stemmer nogenlunde overens med ovenstående, så ser jeg ikke problemer med at du giver hende den græske yoghurt:o)
Amning 5 gange i døgnet lyder flot. Hun behøver ikke længere mælk om natten, men kan godt nøjes med at blive ammet sen aften og så igen næste morgen tidlig. Om natten kan hun tilbydes vand i stedet. Det lyder som om hun fint får sit behov dækket.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske