Svar: Natamning - 6 mdr.
26. februar 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Iben
Din datter har jo aldrig hørt til de største, så derfor kan jeg godt forstå at du kan være bekymret for hende, når hun gylper så meget som hun gør. Jeg mener at vi tidligere har talt om reflux og muligheden for at undersøge dette - det er jo sådan at hvis man konstaterer at barnet har reflux, så kan man nogle gange bahandle det medicinsk.
Men når det er sagt, så lyder det jo også plausibelt at hendes gylperi og maveproblemer skyldes allergien, som I allerede har fået konstateret. Det ses nogle gange at visse fødevarer har en allergen virkning gennem ammemælk, således at barnet godt kan reagere allergisk selvom det bliver ammet. Derfor kan man nogle gange anbefale møde at de så i dette tilfælde er nødt til at fjerne disse fødevarer fra deres kost.
Som du beskriver din datter både idag og tidligere, så lyder det jo som om at hun reagerer mere eller mindre uhensigtsmæssigt på din mælk og derfor ville det umiddelbart være oplagt at prøve med Nutramigen, så hvis du kan få familien i DK til at skaffe det, så prøv.
Dog vil jeg også sige at det da må være muligt at finde et tilsvarende produkt hvor du bor - har du prøvet at forhøre dig på apoteket?
Hvorom al ting er, så synes jeg du skal prøve at skrue ned for amningen om natten. Det vil være fint at amme hende sen aften f.eks. kl 23, men ellers så tilbyde hende vand om natten indtil tidlig morgen kl. 6, hvor hun så kan blive ammet igen. Det giver jo ingen af jer ro, hvis hun ammes, gylper, ammes. gylper og hun har jo - ligeså vel som I andre - brug for en sammenhængende nattesøvn.
Måske er det så også muligt at få hende til at spise lidt mere mad om dagen. Husk at små hyppige måltider er bedre end få og store, så det er langt bedre at hun spiser ½ dl og holder den i sig, end spiser 1 dl og gylper det op igen.
Hendes søvnbehov i forhold til alder vil være ca. 2 lure i løbet af dagen, sammelagt mellem 3-4 timer. Om natten sove 10-11 timer dog afbrudt at den sene og tidlige amning/flaske/kop.
Håber I finder en god læsing med mælken, så der kommer mere ro på for jer alle. Fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske