Svar: Vågner om natten - 4 mdr.
28. februar 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Bandittens mor
Tak for din lange mail, jeg vil prøve at gøre svarene så korte som muligt og tage dem i rækkefølge efter dine spørgsmål.
Du har ret i at alder kan nævnes både i uger og i måneder, når der er tale om et helt lille barn og der er egentlig ikke helt faste regler herfor. Når man taler om måneder, så er barnet x antal måneder gammel på datoen for fødslen, -altså hvis barnet er født den 2. januar, så er barnet 1 måned gammel den 2. februar og 4 måneder gammel den 4 maj. Når man siger at man f.eks. kan begynde med vælling fra 4 mdr´s alderen vil det så, i forhold til ovenstående eksempel være tidligst fra den 4 maj.
Med hensyn til aldersbetegnelse, så vil jeg sige at man er nyfødt i alderen 0-5 uger, spædbarns perioden hænger sammen med nyfødt perioden, men går også videre ind i babyperioden, så spædbarn er man nok frem mod 6 mdr´s alderen, herefter mere baby, hvilket man så er mellem 6-12 mdr. Fra 1 - 2½ år er man i småbørnsalderen og herefter hører barnet til førskolealderen.
Når du læser om børn, børns udvikling osv. så er det meget vigtigt at du ikke tager tingene mere bogstaveligt end de er. Der er stor variation imellem børn og derfor kan 'det normale' variere mellem flere måneder. Det kan f.eks. være normalt at kravle når man er 7 mdr gammel, men det er ligeså normalt først at kravle når man er 10 mdr gammel.
Det er godt du husker at få fyldt din dreng op om dagen og det lyder jo også som om det har en vis effekt på ham og som om han nu er begyndt at sove bedre om dagen - dejligt! Planen for dagen lyder fornuftig i forhold til hans alder.
Han hyppige opvågninger om aftenen og natten kunne godt tyde på at han her har behov for lidt ekstra mad og derfor giver jeg dig ret i at det kunne være et forsøg værd med lidt vælling. Generelt gælder at børn først fra 6 mdr´s alderen kan indtage deres behov om dagen og dermed ernæringsmæssigt ikke har behov for mælk om dagen, men jeg må til en vis grænse give lægen ret i at din dreng ikke skal ammes hv. 2 time natten igennem med den alder han har. Her kan du godt prøve med vand og jeg vil anbefale at du har kogt vand stående, som han så kan få lunet - Vand i store mængder synes jeg skal koges, da han ikke er ældre, men ellers må han godt få små slurke vand fra hanen med den alder han har, med mindre I har privat vandboring, så skal vandet altid koges. Du må også vurdere hvorvidt drikkevandet er i orden hvor I bor, men umiddelbart er der vel ikke problemer med det der?!
Jeg synes du skal forsøge med vælling og jeg synes du skal prøve at give det på flaske. Øvelse gør mester:o) Derudover så synes jeg du skal lade familien eller hvem I nu bor hos forsøge sig. Du forbindes med brystet og derfor kan det være sværere for dig at få ham til at tage flasken.
Am ham og put som du plejer, men giv ham så en flaske vælling, når han vågner i løbet af aftenen, eller sen aften lige inden du går i seng. Forhåbentlig kan han så sove 4-5 timer på det og så kan du amme igen. Vågner han igen må du prøve med en sut, eller evt. prøve med lidt vand på en ske.
Der er stor forskel på far og mor, simpelthen fordi du ammer og dermed har han behov for dig på en anden måde. Det er vigtigt at far har en anden rolle. Det kan f.eks. være at det altid er far som bader ham, putter med ham på brystkassen om aftenen, giver ham flasken osv. mange af de ting som I allerede gør. Jeg kan godt forstå at du ikke rigtig tør tage hjemmefra fordi det kun er dig der kan amme og dermed trøste, men nogle gange hjælper det at du ikke er der, for så accepterer din dreng måske alligevel far. Prøv derfor at lade far tage mere over og hold dig uden for synsvidde - eller kommer far til kort.
Et lille barn som jeres dreng fornemmer ikke tiden på samme måde som vi andre, men han kan sagtens savne sin far. Det er dog forskelligt hvordan børn reagerer på at forældrene er væk. Nogle gange er de bare glade for at mødes igen, andre gange vil de være afvisende.
Jeg går ikke ud fra at din mand arbejder hver dag. Prøv derfor at lade far tage lidt mere over, når der er tid til det i fridagene. Bad om morgenen kl kvart i 7 lyder stressende for alle og det skal være hyggeligt og rart:o)
Når ud har givet vælling i 1 uges tid, så prøv at se på hvordan det går og om der er nogen effekt. Ellers skal du nok igang med lidt grød eller mos. Men her kan du skrive til mig igen og så tager vi den derfra.
Rigtig meget held og lykke og god rejse til Danmark:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske