Svar: Svømmehal - 9 mdr.
28. februar 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Marie
Jeg synes der er rigtig mange fordele ved babysvømning. Det styrker barnets motorik og samtidig har man et helt intenst og tæt samvær med sit barn, når man går til babysvømning og det må komme i første række.
Det er dog klart at hvis man har et barn som reagerer voldsomt allergisk pga klorvand, altid er forkølet eller lignende, så må man vurdere om man skal fortsætte eller stoppe. Så vidt jeg ved er der ikke undersøgelser som direkte påviser at babysvømning/klorvand skulle kunne give astma eller allergi, selv om dette har været diskuteret meget. I jeres tilfælde synes jeg dog at I skal melde jer til og se hvad I synes om det og så her selv vurdere fordele og ulemper.
Hvis Emil har børneeksem kan det være en fordel, at han smøres ind i en fed creme før og efter ophold i klorvandet, for at undgå irritation af huden.
Det er urimeligt at det skal tage 1-2 timer at putte Emil. Har du fundet ud af hvad det handler om? Han er vel ikke ved at få flere tænder, så kunne det jo være at en panodil ville give ham ro - men det kan I tale med lægen om.
Hjælper det at sidde hos ham, eller er det så underholdning han søger? Kunne I evt. prøve at sidde lidt med ham, måske læse en bog osv. og ikke holde for stringent på at han SKAL sove nu. Det skal naturligvis være en balance så han ikke forventer at det er den nye regel. Det er dog sådan nogle gange at det faktisk hjælper bare at sidde der, være tilstede. Ikke snakke, ikke have øjenkontakt, bare være tilstede. Måske holde hans hånd, kærtegne ham blidt. Når barnet mærker dette, så finder det roen til at lægge sig til at sove - nogle børn har brug for den tryghed. Hvis barnet på den måde sover inden for 15 minutter, så må det være okay?
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske