Svar: Skemad til præmatur 4½ mdr. pige
24. marts 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Tak for dit fyldestgørende brev og der er ingen tvivl om at I alle har været en hård tid igennem hjemme hos jer. Jeg er ked af at høre at en kollega ikke er til at få fat i og jeg synes faktisk at du burde bede om at få tildelt en anden. Du har brug for en som kan betrygge dig i at det du gør er godt, en som kan fortælle dig om alt det gode du gør som mor! Jeg er slet ikke i tvivl om at du gør det rigtig rigtig godt, det kan jeg høre ud fra de overvejelser du du gør dig omkring din datter.
Du beskriver at din datter har været rigtig glad for skemaden og fint mestrer teknikken at spise med ske. Du beskriver også at du har fået en gladere pige, efter du er begyndt med skemaden og så fortæller du at hendes afføring er fin og maven fungerer godt.
Det er korrekt at man skal være lidt forsigtig med skemad til de for tidligt fødte børn, men tingene skal jo ses i en helhed og det er også vigtigt at det fungerer godt i jeres familie.
I forhold til din datter, så tænker jeg at det må komme an på en prøve. Det er vigtigt at du ikke giver hende for store mængder af gangen, da hendes mave så bedre kan følge med. I stedet for at give hende en stor portion grød 1 gang dagligt, så synes jeg du skal prøve med en lille portion 2 gange dagligt. det vil sige ½ dl x 2 daglig. Vælg i første omgang de lidt mest neutrale og milde produkter, f.eks. ris- og majs grød, kartoffel og gulerod.
Tilbyd hende fortsat mælk og prøv om du kan vende tingene ved at lægge dig med hende i løbet af dagen. Nogle gange kommer børnene ind i en rytme/rutine, hvor det bare er sådan og så kan man med fordel få dem væk fra det, ved at gøre det på en anden måde. At ligge ned og amme kan være med til at bryde et uhensigtsmæssigt mønster.
Hun behøver ikke have afføring hver dag, når hun ikke spiser mere grød end hun gør. Som regel vil hun nok have afføring hver 2 dag og jeg synes umiddelbart ikke at det skal gå mere end 3 dage imellem, når hun nu får skemad.
Du skal lytte til din fornemmelse og tro på at den er god nok.
Sender dig et knus
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske