Brev:
Udvikling 15 mdr.
24. marts 2006
Alder:
15 mdr.
Udvikling 15 mdr.
Kære Helen
Alex er nu rundet 15 mdr. - har gået (falder dog stadig af og til) siden 1 år - også baglængs, er lige begyndt at kravle op i møbler, og oftest føler jeg mig tryg ved at han udvikler sig alderssvarende - alligevel dukker tvivlen op, når andre bemærker noget, eks:
- han pludrer efter sundhedspl. udsagn yders avanceret, men siger endnu ikke ord. Vi øver ord i situationen eks. alex spiser mad, vil have mad, drikker vand, skal have sko på fødderne, kan du sige mor/far, det er din sut o.s.v.
Kan vi gøre andet for ham? Jeg prøver at stole på, at han finder ordene, når tiden kommer for ham og han er klar til det, men bemærker jo alligevel at andre mener eller spørger til om "han siger noget endnu", da andre børn på hans alder siger 1 - 2 - 3 ord.
- Alex propper sin mund med mad når han spiser - prøver jeg at give ham frugt eller brød i stykker, der er store nok til at bide 3 -4 - 5 gange ad, så stopper han det hele i munden på en gang, skærer jeg det ud i passende bidder, tager han 2-3 bidder ind i munden ad gangen, og som du nok kan regne ud er et måltid hurtigtoverstået. Er det noget jeg kan og skal gøre noget ved?? Det virker så voldsomt, og andre bemærker det også!
- Hvad er god stimulation for ham i denne alder? Nogle dage kan virke utrolig lange (trods det at han er i dagpleje mange dage til ca. 14:30) og som om han ikke kan få tiden til at gå med mindre jeg er der hele tiden. Hvis min opmærksomhed er andet steds, laver han det han ikke må (piller tøj ned af hylder/skuffer, tømmer kattens madskål, slukker kontakter eller hiver i lampe - faktisk det eneste han ikke må, alt andet rydder vi bare op sammen) - men det er vel normalt for hans alder??? Mange synes bare han burde kunne lege med sit legetøj mere og længere end han gider!
- Stillesiddende aktiviteter som at læse bog eller kikke på mor og synge "klappe kage" eller lære kropsdele gider han slet ikke og har aldrig gjort det. Han vrider og snor sig så snart jeg prøver. Han vil gerne lægge puslespil og bladre i bøger - men vil selv! Skal jeg bekymre mig om det???
- Han er ofte utrolig pylret eller ret ud ulykkelig om morgenen og når kl. bliver ca. 16:30 - 17, og vil op til mor, men det er ikke let at lave mad med ham på armen. Vi tolker det som "ulvetime" - men ønsker os nok en bedre løsning end pt., hvor han får "lov" til at pylre, mens jeg fortæller ham, at jeg laver mad, prøver ind imellem at aflede med gryder, musik/dans, lidt føraftensmad som agurk, rosiner, en mariekiks, Alex sætter altid selv sin tallerken på bordet os.v. men lige lidt hjælper det - og far dur oftest slet ikke. Er der noget andet vi kan gøre?
Vi ved godt at vi kunne sætte ham ind og se kaj og Andrea, men vi vil helst gennem dette til "børnetime" efter spisning - og vi synes han ser meget kaj og andrea for sin alder ½ time dagligt + det løse i weekender, primært fordi han ikke gider andre stillesiddende ting, og han brug for at "geare ned " ind imellem.
Det var en ordentlig smøre, men nogle af de ting, der i øjeblikket gør at jeg ikke føler mig helt i balance med at være mor - synes jo han burde være glad hele dagen og hygge sig hjemme sammen med mig, men jeg er måske bare alt for følsom overfor hans pylre-ture?
Kærligst L