Brev:
Søvn og mad 7½ måned
28. marts 2006
Alder:
7 mdr.
Søvn og mad 7½  måned
Hej Helen
Mange tak for en rigtig god brevkasse – jeg har læst mig igennem mange af dine svar, men føler nu at en del spørgsmål alligevel har hobet sig op - jeg bor pt i Italien og er sledes langt fra en sundhedsplejerske.
Jeg har en søn på 7 1/2 måned som i det store hele er nem og glad – men jeg synes at jeg er ved at blive noget forvirret over hans mad- og søvnbehov. Han bliver stadig ammet og vi begyndte med frugt- og grøntsagsmos da han var knap 5 måneder.
Indtil for et par dage siden fik han tre mosmåltider og blev ammet 5-6 gange. Nu har jeg introduceret et eftermiddagsmåltid og prøver at nøjes med 4-5 amninger. Vil gerne skære ned på amningerne, men er usikker på hvor meget mælk/MME en dreng på den alder skal have – får han for meget mælk og for lidt mad?
Indtil for 14 dage siden kunne han sove 9-10 timer i træk om natten uden amning, men nu er han begyndt at vågne indtil flere gange om natten. Nogle gange kan vi vugge/dysse ham i søvn, andre gange er det kun amning der duer og så får han lov at sove videre mellem os bagefter.
Der sker meget med ham for tiden – er meget mobil uden dog at kunne kravle rigtigt. Han er også begyndt at bevæge sig meget i søvne – ruller rundt (og roder rundt i sengetøjet), sover på siden og en enkelt nat på maven.
Jeg har hidtil ammet ham i søvn (ved godt at jeg nok har gjort det for længe) og så løftet ham over i sengen, men det kan ikke længere lade sig gøre – hvis han falder i søvn under sidste amning vågner han lige så snart jeg prøver at flytte ham. Jeg har nu besluttet at nu SKAL han lære at falde i søvn selv og det er lykkedes et par gange ved at synge godnatsange for ham til han sover. De dage hvor det ikke virker, græder han og så vugger vi ham i søvn.
Dagsplan for tiden:
Tidlig morgen (06.30-7): amning i vores seng
Morgen (8-8.30): yoghurt m. frugt, grød eller havregrød
Lur ca. 9-10/10.30
Formiddag (10.45-11): amning.
Frokost (12-12.30): grøntsagsmos, Vand til
Lur ca. 1-2.30
Eftermiddag (2.30-3): Amning
Midt-eftermiddag (4) Lille portion yoghurt med frugtmos eller friske bær. Vand til.
Aften (6): grøntsagsmos, brødskorpe, frugtstykker. Vand til
Nogle gange en hurtigt ammetår og 15 min lur efter aftensmaden, hvis han er træt.
Sengetid (7.30-8): amning
Derudover eventuelle amninger 1-2 gange i løbet af natten
Ser det ok ud eller skal han have mere mad for at kunne klare sig gennem natten?
Med venlig hilsen
Den forvirrede mor