Svar: Søvn og mad 7½ måned
28. marts 2006
Alder:
7 mdr.
Kære forvirrede mor
Umiddelbart ser planen for dagen god ud, hvad angår antallet af måltider og tider for lur. Generelt kan man sige at din dreng i forhold til sin alder ikke længere behøver mælk om natten og i løbet af dagen vil 4-5 amninger være passende. Nogle børn har i 7½ mdr´s alderen fortsat behov for dette antal amninger, hvor andre kan nøjes med 2-3 amninger.
Indtil din dreng er 9 mdr gammel bør brystmælk eller modermælkserstatning fortsat udgøre en stor del af hans indtag og sådan noget som komælksprodukter, f.eks. yoghurt, bør holdes på et minimum. Jeg synes derfor ikke du skal tilbyde yoghurt 2 gange dagligt, men måske i stedet give ham noget, som mætter ham lidt bedre.
Nogle børn kan allerede i 7½ mdr´s alderen begynde at tygge og klarer med lidt hjælp at spise med en gaffel (mor sætter maden på gaflen, barnet kommer det selv i munden). Nu ved jeg jo ikke hvordan det er med din dreng - kunne han være parat til dette? Nogle børn er langt ældre (9-10 mdr.) inden de tygger og mestrer at spise med gaffel.
Det har noget at sige i forhold til om du kan begynde at tilbyde ham lidt mere af jeres mad, altså små brødhapsere til frokost ved siden af en grøntsagsmos og måske lidt pastaskruer med tomatsovs om aftenen? Prøver du med pasta så lad den være kogt lidt mere end al dente, den skal være godt blød:o)
Det vil være med til at variere hans indtag og dermed sikre ham vitaminer og mineraler nok.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning i sengen
Morgen(8-8.30): Grød evt. med lidt frugtmos, mælk eller vand af kop
Formiddagslur og du kan her overveje om amning er en god idé før eller efter han sover. Det vil være fint hvis han sover en time.
Frokost: Grøntsagsmos med kogt kød/fisk, evt. forsøge med små brødhapsere ved siden af. Vand til
Sove middagslur. Må meget gerne sove 2-2½ time. Igen kan du overveje om amning er nødvendig før, eller om han kan puttes uden.
Eftermiddag: Evt. Amning
Sen eftermiddag: Lille portion A 38/tykmælk eller lignende med frugtmos eller friske bær. Vand til.
Aften: Mere og mere af jeres mad, grøntsagsmos med kød/fisk, pastaskruer og lignende. Vand til
Sengetid: Amning, det er en dejlig måde at falde i søvn på og her skal du ikke stå højt på principperne, det er bedre at arbejde på nedtrapning af amning om dagen og natten.
Sen aften: Amning. Du kan måske have fordel af at lægge ham til brystet, når du selv går i seng. Det vil gøre at han bliver fyldt ekstra op til natten og du undgår (krydser fingre) at han vågner igen kl. 02 fordi han vil have mælk. Så få I alle en sammenhængende og dermed bedre søvn.
Fra kl 24 til 06 behøver han i princippet ikke amning, men kan tilbydes en tår vand, hvis han er tørstig.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre til at fortsætte den ellers gode plan. I er på rette vej. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske