Svar: Hvor længe kan en 5 mdr. overleve uden søvn?
27. marts 2006
Alder:
5 mdr.
Kære fortvivlede mor
Din datter har brug for at få sovet i løbet af dagen, det er der slet ikke tvivl om. Er du sikker på at hendes opvågninger og problemer med søvn ikke skyldes smerter. Jeg tænker at hun jo både kan have ondt for tænder, men også kan have smerter i maven pga hård mave.
Måske skulle du konferere med lægen?
Derudover så bliver du nødt til at prøve at skærme din datter. Altså sørge for at hun ikke bliver mødt med flere stimuli end hun kan klare. Prøv at hænge en stofble op foran kalechen på barnevognen, så hun bliver fritaget for at ligge og kigge ud, prøv at svøbe hende i dynen, prøv at lægge dig med hende i jeres seng i løbet af dagen simpelthen for at få hende til at slappe af og falde i søvn.
Hvis du ikke magter dette, så skal du ikke være ked af at bede om hjælp. Har du ikke familie, en bedstemor eller lignende som kunne hjælpe dig og tage over lidt og give dig lidt fornyede kræfter og måske skabe roen for din datter og få hende til at sove. Din sundhedsplejerske kunne måske også hjælpe.
Jeg er ikke i tvivl om at du gør det rigtig godt, men selvom man gør alt hvad man kan, så kan det nogle gange være godt hvis en anden kan tage lidt over, så man ikke står helt alene.
Hvor er far henne?
Det skal nok gå, men prøv at få nogen omkring dig til at hjælpe lige nu, så I alle får lidt ro.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske