Svar: Kost til 5 mdr. med tendens til hård mave?
27. marts 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Jeg synes det er rigtig synd at din datter har så store problemer med hård mave og jeg synes faktisk at du skal overveje om ikke du vil give hende laktulose.
Nogle børn trives rigtigt godt med sveskemos og kan få maven reguleret med det, men andre børn har behov for laktulosen i en periode og det er okay. Det er langt at foretrække at give lidt laktulose fremfor at skulle undvære introduktion af skemad eller komme for sent igang med skemaden, fordi man holder igen.
Det er fint at du holder igen i forhold til mængden af mad, fordi det er bedre at hun spiser lidt men tit i stedet for få og store portioner. Det er vigtigt for både at give hende lidt forskellige vitaminer, mineraler osv. men også fordi det er bedre for hendes maven og for at maven holder sig naturligt igang.
Jeg synes det er en rigtig god idé at du begynder med noget grøntsagsmos. I begyndelsen kan du lave mos af gulerod, kartoffel, broccoli, blomkål og squash og når hun bliver 6 mdr gammel kan du bruge flere forskellige grøntsager, bl.a rodfrugter som pastinak, selleri og måske lidt porrer. Det eneste du skal være opmærksom på her er, at lige netop selleri, fennikel, rødbede og spinat, max må udgøre 1/10 af portionen pga af indholdet af nitrat.
Fra 6 mdr´s alderen kan hun også begynde at få kogt kød og fisk og hun kan begynde med lidt havregrød, tre kornsgrød og øllebrød.
Vælling kan i princippet springes over. Vælling er egentlig en tynd grød og derfor er det fint at du giver skemaden i stedet for vællingen. Hvis du alligevel giver mme til natten, kan du dog godt forsøge med vællingen for at se om det mætter mere end den almindelige mme, men vælling er ikke umiddelbar nødvendig og der kan godt være en risiko for at den virker stoppende, når din datter samtidig får mme og en del grød.
Hvis jeg var dig, ville jeg altså begynde med noget grøntsagsmos, da det er med til at holde maven igang. Du kan lave det selv, eller du kan købe det på glas. Hvis du laver det selv så husk 1 tsk. fedtstof i hver portion.
Hvis du giver 2 måltider skemad dagligt, så giv f.eks. grød om morgenen og grøntsagsmos til aften. Og når du når op på 3 måltider skemad, så kan du give grød morgen, grøntsagsmos til frokost og til aften.
Sveskemos eller anden frugtmos kan gives oven på grøden eller som dessert, efter hun har spist sin grøntsagsmos, men ellers så overvej laktulose.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske