Svar: Sukker i hjemmelavet sveskemos?
27. marts 2006
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Børn kan godt få lidt sukker, og det er både hvidt sukker og rørsukker; men er det umiddelbart nødvendigt?
Sukker har generelt en positiv virkning på tarmperistaltikken, men man skal også passe på at det ikke bliver for sødt i for store mængder. Der er altid den risiko at børn vælger det søde fremfor mad som er mindre sødt.
Det vil derfor være en rigtig god idé at du begynder at give din datter lidt grøntsagsmos i stedet for alt det søde grød. Grøntsager er fiberrige, hvilket er med til at sætte gang i maven og det virker ikke nødvendigvis modsat som mange tror. Det er dog vigtigt at man så også får masser af væske. Og gerne vand sammen med.
Børn kan godt blive lidt speedet af for meget sukker og da jeg kan forstå at hun generelt har lidt svært ved at sove, så vil jeg foreslå dig at skære ned på sukkerindtaget.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske