Svar: Ammestop endte godt trods alt
27. marts 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Hvor var det en fin beslutning og hvor det lyder til at du har en god veninde der:o)
Det lyder som om at vællingen måske er lidt hård for hans mave, men derudover også som om at du skal prøve at lade ham spise den over lidt længere tid. Det vil være en god idé at prøve at holde en pause undervejs, hvor han kan få bøvset lidt af.
Det lyder ganske sandsynligt at det lige nu er alt for meget med både mme, vælling og grød. I stedet for vællingen kunne derfor se om den almindelige modermælkserstatning var lige så godt. Vælling er jo egentlig det samme som en tynd grød og derfor kunne du måske give ham lidt grød og så følge efter med enten din egen udmalkede mælk (så længe du har noget tilbage) eller lidt almindelig mme.
Læg mærke til afføringen. Får han mindste tegn på hård mave, så kan du give lidt laktulose. Du kan dog også førsøge med lidt frugtmos på grøden eller begynde at introducere lidt grøntsagsmos. Det kunne være udmærket.
Lidt sukkervand kan godt hjælpe mod smerter i maven så hvis du oplever at han akut har behov for noget "smertestillende" så kunne du godt prøve med lidt sukkervand, måske 25 ml.
Du kan også lave et lunt omslag og svøbe det om hans mave. Du kan f.eks. tage en stofble, som du folder et par gange på midten og så stryger varm og vikler om livet på ham, uden om tøjet, put ham herefter i dynen, vug ham lidt, prøv evt. med en sut og se om ikke der kommer ro.
Lidt mavemassage og cyklen med benene er også altid en god ting:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske