Brev:
Søvn til sulten pige
28. marts 2006
Alder:
6 mdr.
Søvn til sulten pige
Kære Netsundhedsplejerske
Min datter er netop seks måneder gammel. Hun er født med en hjertefejl, som hun er opereret for for to måneder siden. Hun er kommet godt over operationen, er erklæret rask og godt på vej til at blive normalvægtig igen. Hun vejer ca 6400 g nu og tager for tiden op til 400 g på om ugen. Hun er en glad, tillidsfuld og nysgerrig pige og det virker som om hun er fint med udviklingsmæssigt.
Hun spiser hun meget og gerne ofte på grund af vægtforøgelsen. Jeg har efterhånden fået maltiderne ned på hver tredje time om dagen og er begyndt med ca ½ dl grød middag og aften.
Problemet er hendes søvn-vaner:
Hun har aldrig villet sove længere end en halv time af gangen om dagen, men er efter grød-start begyndt at tage 1 eller 1 ½ times lure. Det er dog ikke et fast mønster endnu. Når vi går med barnevogn vågner hun også efter ½ time, men man kan have held til at vugge hende videre I søvnen.
Ofte ender det med at hun ikke får ret meget mere end sammenlagt 1 ½ - 2 timers søvn på en dag og så er det spredt over tre-fire smålure! Jeg synes det er meget lidt for så lille en pige, men hun virker egentligt frisk nok, hvis der ikke går for længe mellem lurene.
Hvad mener du: Skal vi forsøge at få hende til mere søvn i løbet af dagen?
Hendes søvn om natten er sådan, at hun kommer I seng kl. 20 – det er ret nemt at putte hende (falder I søvn under aftenamning), men så vågner hun til gengæld hver 3, nogle gange hver 2. time natten igennem. Hun græder og bliver ved, hvis hun ikke bliver lagt til brystet. Jeg forsøger at give hende et fuldt måltid, så hun sover så længe som muligt til næste gang, men ofte falder hun I søvn på vejen. Efter amning sover hun fint videre indtil et par timer efter! Det er rigtigt hårdt her på 6-7 måned!
Ud på de tidlige morgentimer ender hun i vores seng, fordi jeg ikke orker at sætte mig op for at amme. Så falder vi begge i søvn under amningen og jeg bliver ret radbrækket af at ligge sådan. Hun ”sover” indtil ved 7.30-8.00 tiden om morgenen.
Vi er helt overbevist om at vågneriet har med hendes vægtforøgelse og spisebehov at gøre. Det virker ikke som om det er af utryghed eller lign. I et par dage havde vi held med nogle gode portioner vælling kl.19.30 og igen kl. 23.30, men nu afviser hun helt sutteflaske og hun kan endnu ikke bruge en tud-kop. Nu forsøger vi med grød til aftensmad, men det holder kun de første 3-3 1/2 time. Vi kan ikke få os til at begynde med endnu en portion grød sent om aftenen, før vi selv går i seng.
Kan det være at hun hele tiden søger at øge min mælkemængde ved at vågne så ofte? Skal hun måske have flere grød-måltider i løbet af dagen? Eller noget andet at spise? Kan vi regne med at hun begynder at sove længere af gangen, når hun kommer op på sin normalvægt og kan vi gøre et eller andet for at få hende til at sove længere?
Vi kan mærke at de dage hvor hun spiser godt om dagen, sover hun også bedre om natten og derefter også bedre dagen efter. Maden er altså nøglen til en bedre rytme.
En typisk dag ser ca. sådan ud:
10.00: amning
10.30: ½ times lur
Mlm. 12 og 13 :1/2 dl risgrød + amning
13.00: lur på gåtur sammenlagt 1 times søvn
14.30. amning
16.30:1/2 times lur
17.30: amning
19.00: havregrød med mos+amning
20.00:sove
23.00:amning
02.00:amning
04.00-08 .00:”ammesove”
Med venlig hilsen
J’s Mor