Svar: Søvn til sulten pige
28. marts 2006
Alder:
6 mdr.
Kære J´s Mor
Først må jeg lige sige at jeg synes det er rigtig rigtig flot at du og din datter har kunne holde fast ved amningen så længe. Både fordi jeres datter pga af sit hjerte kan have haft svært ved at mobilisere krafter til at spise ved brystet, men også fordi hun jo har været indlagt. Det er bestemt et skulderklap og det skal du tage til dig:o)
Derudover så er jeg helt enig i at jeres lille pige ville sove bedre, hvis hun fik lidt mere mad. Det er ærgeligt at hun ikke længere vil tage flasken, da hun ellers havde så god effekt at vælling, men på den anden side, så er hun så gammel nu at hun vil kunne tage en lidt større mængde i løbet af dagen. Som du også selv er inde på, så er der nemlig en sammenhæng imellem både søvn og måltider om dagen og på hvordan hun så sover om natten.
I forhold til hendes alder så vil det være "normalen" at børn sover to lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur og en eftermiddagslur. Enkelte børn har fortsat i 6 mdr´s alderen behov for en lille powernap på 20-30 minutter sidst på eftermiddagen, men stille og roligt vil 2 lure være passende. Tilsammen vil lurene om dagen vare ca. 3-4 timer. Om natten vil hun kunne forventes at sove 10-11 timer, dog afbrudt af at få noget at drikke.
Ud fra din plan, så kunne det måske godt være muligt at få gjort lurene i løbet af dagen lidt mere sammenhængende og dermed måske få jeres datter til at sove en time ekstra. Jeg synes det vil være rigtig godt at I forsøger at arbejde på dette og simpelthen i en periode (måske i påskeferien) afsætter tid til dette, så I kan køre hende en tur fast hver dag, hvis det er hvad skal til for at holde hende sovende.
Derudover tænker jeg at det vil være relevant at forsøge at tilbyde hende lidt ekstra mad. Hun tager jo rigtig godt på i øjeblikket og lyder til at være ved at "indhente" lidt. Hun bruger sig selv meget mere nu end hun tidligere har været i stand til og hun skal have sit energibehov dækket på en anden måde.
Jeg synes det vil være en god idé at tilbyde hende grøntsagsmos og evt. med lidt kogt kød og fisk. Og derudover så synes jeg at I skulle forsøge med 3 små måltider skemad, amningen skrues så langtsomt lidt ned. Det er en god idé for at holde hendes mave igang, at hun ikke får mere end max to måltider grød daglig, ellers bør hun få grøntsagsmos.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen (kl.8): Amning, dagen begynder
kl. ca. 9-9.30: En portion grød (havregrød eller risgrød), ½-1 dl og evt. efterfulgt af amning eller hun kan få lidt vand eller mælk af et lille snapseglas til maden.
Formiddag (ca 10): Puttes til formiddagslur. Forsøges holdes sovende i 1 time.
Frokost (ca 11.30-12): Grøntsagsmos og vand eller mælk af snapseglas. Gerne ½-1 dl og evt. efterfulgt af amning.
Ca 13, som nu, puttes til middagslur, forsøge at sove en lang lur gerne til ca 15.30
Eftermiddag: Amning
Aften: Grøntsagsmos evt. med lidt kogt kød og fisk, evt. lidt frugtmos til dessert og amning
Kl. ca 20 puttes til natten, ammes
Sen aften ca. 23: Ammes
Behøver herefter umiddelbart ikke amning om natten, hvis hun har spist som ovenstående beskrevet i løbet af dagen. Må dog gerne ammes tidlig morgen f.eks. kl. 05 og så igen kl. 8. Det er okay, som situationen er hos jer.
Håber at ovenstående er en rettesnor og at det kan hjælpe jer videre i dagligdagen. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske