Brev:
Kost som ikke er blendet
28. marts 2006
Alder:
7 mdr.
Kost som ikke er blendet
Kære Helen
Frederik er 7 måneder og 1 uge, og han kan endnu ikke klare, når der er lidt klumper i maden...kun i havregrøden. Det ser ud til, at han er ved at få maden i "den gale hals", hvis jeg ikke blender det kød jeg blander i hans grøntsagsmos. Han kan ikke klare hvis jeg moser en kødbolle rigtig godt med en gaffel, og grøntsagsmosen skal stadig piskes, så der næsten ingen klumper er i. Desuden skal konsistensen være meget lind, før han kan spise det.
Han viser ej heller interesse for små hapsere..han spytter og sprutter hvis jeg giver ham et lille stykke brød med smør på. Det virker ikke til, at han er parat til det endnu.
Mit spørgsmål er så, om jeg alligevel skal gøre maden mere "klumpet", netop for at vænne ham til det, eller skal han selv vise interesse for det først?
Jeg har endnu et spørgsmål. Jeg har læst i nogle af dine andre svar i brevkassen, at du anbefaler at børn i samme alder som Frederik får grøntsagsmos x 2 om dagen, til middag og til aften. Derfor bliver jeg i tvivl om, om Frederik får de vitaminer han skal have. Her er en plan over hvad Frederik får i løbet af en dag:
Tidlig morgen: Flaske
Morgen/formiddag: Havregrød med lidt bær i
Middag: Øllebrød
Eftermiddag: Fuldkornsgrød med frugtmos
Aften: Kartoffel/grøntsagsmos, frugtmos til dessert
Før sengetid: Flaske
Til skemaden får han vand af kop eller sødmælk af kop
Hilsen Frederiks mor