Svar: Kost som ikke er blendet
28. marts 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Frederiks mor
Det er helt normalt at børn på 7 mdr som Frederik fortsat har rigtig svært ved at finde ud af det med fastere føde. Nogle børn bliver i løbet af 7 mdr´s alderen rigtig gode til det og andre er først klar ved 9 mdr´s alderen. Man taler om at børns mundmotorik er forskelligt udviklet på samme måde som børn også lærer at kravle og gå på forskellige tidspunker. Der er store individuelle forskelle og det er okay.
Det er korrekt at jeg vil anbefale dig at give 2 grøntsagsmåltider og 2 grødmåltider dagligt, nu hvor din søn er oppe på 4 måltider. For det første er det med til at sikre ham forskellige vitaminer, mineraler osv. med det er også med til at holde mavan igang. Alt for mange grødmåltider virker stoppende.
Derudover kan man sige at det er meget vigtigt at introducere barnet for så meget forskelligt som muligt i alderen 8/9 måneder og frem til 1 år. I den alder vokser børnene fortsat meget og de har en naturlig nysgerrighed. Ved at tilbyde stor variatet, så kan man forebygge evt. kræsenhed.
Prøv at give din søn grøntsagsmos med forskellige rodfrugter og fokuser lige nu på, at maden skal til at smage at noget mere og at dette er vigtigere end konsistensen. Der er ikke noget i vejen for at købe grøntsagsmos på glas, hvis det er lettere for dig i en overgang f.eks. til frokost.
Stille og roligt vil Frederik så blive bedre og bedre i stand til at spise hapsere og her kan han så få lidt små rugbrødshapsere ved siden af sin grøntsagsmos, få lidt pastaskruer eller lidt ris om aftenen. Altså ikke enten eller, men både og. Og når han i en alder af 9-10 mdr er blevet rigtig godt til det med at tygge, så kan du begynde at lade den rigtige mad udgøre et helt måltid. Her spiser han så familiemad.
Fortsat held og lykke med ham. Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske