Brev:
For meget eller for lidt mad og søvnproblemer
29. marts 2006
Alder:
5 mdr.
For meget eller for lidt mad og søvnproblemer
Kære Helen
Jeg har skrevet til dig tidligere, vedr. min lille søn Elias (nu knap 5 mdr), som var en hidsigprop ved amning. Dette er nu tildels klinget af, plus vi har fundet en rytme, mens vi ammer, hvor han får sutten indimellem, for at blive rolig. Han ber faktisk nu selv om den indimellem,- så det fungerer rigtig godt. Vi forsøgte bla også med udmalkning/flaske,- men trods flere ihærdige forsøg, fandt han aldrig ud af at sutte af flasken! Han er ellers meget glad for sin sut,- men det kan også KUN være en bestemt slags.. (ellers ser han "forkvalmet" ud,- og det er ikke fordi de er for store! Hans "hof"-suttemærke ER nemlig en stor, rund model..)
Nå,- men da han blev 4 mdr,- startede vi på lidt frugt/grønt-mos. Min sundhedsplejeske syntes jeg skulle holde mig til ren amning indtil den 6. mdr,- men Elias blir ammet hver 3. time døgnet rundt (af og til endog hver 2....) så jeg er ved at være desperat for at få ham mættet lidt mere. Planen var så, at hvis han blev god til at spise af skeen,- ville jeg gi ham grød om aftenen,- i håb om at mætte ham godt og grundigt.
Grundet hans alder har jeg besluttet at droppe flasken helt. Ved behov kan han drikke væske af en ske,- skal vel også lære at drikke af kop inden for en overskuelig tid...
Mosen gik over al forventning,- han elsker det og spiser simpelthen så pænt, at man skulle tro han aldrig havde gjort andet. Han har fået mos 2 gange dagligt (formiddag plus aften) 3 uger,- men nu har vi så udskiftet aftenmosen med grød. Det går ligeså fint.
Mit spørgsmål er nu,- hvor meget må jeg gi ham? Jeg laver ca 1,5 dl og gir ham knap det hele. I starten er han helt vild og det kan slet ikke gå hurtigt nok. Så blir han selvfølgelig mindre sulten og spiser lidt langsommere,- og tilsidst åbner han stadig munden, men virker knap så interesseret. Kan man gi for meget? Jeg er selvfølgelig bange for at gi ham en mavepine, kvalme eller det der er værre. Bagefter blir han budt en lille ammetår.
Han blir puttet ved 20 - 20.30 tiden (efter bad, grød og ammeslurk).
Dette var mit spørgsmål vedr maden,- nu kommer anden etape af mit spørgsmål, som vedrører hans søvn!
Elias sover utroligt dårligt. Jeg ammer somsagt stadig minimum hver 3. time. Dette har været bedre, - da jeg skrev til dig sidst,- ku han puttes (meget nemt endda...) og sov så i første runde 4-5 timer. Derefter 3 timer af gangen (og meget uroligt) resten af natten. Nu hedder det 3 timer af gangen fra start til slut,- og IKKE nem at putte mere!
Det er gået den forkerte vej for ca 1 mdr siden. Enten vil han simpelthen ikke sove overhovedet (som om han nu er bevidst om, at han kan gå glip af noget ved at sove..) ellers puttes han som før,- sover dybt og roligt,- for derefter at vågne igen en halv time efter.
Vi førsøger ALT for at holde ham i vuggen,- men han ligger og hidser sig mere og mere op! Græder (skriger tilsidst, hvis vi ikke tar ham op) og ligger og sparker voldsomt. Vi kan så kun tage ham op og sidde med ham indtil han falder i søvn igen.. det kan tage fra 20 min - 1 time!
Hvorfor er han begyndt at vågne op? Skal han mættes endnu mere? Vi har også det problem, at han ikke kan lægges til at sove om dagen. Dette har aldrig været muligt. Den eneste måde han vil sove på, er ved at ligge i sin barnevogn (dvs når vi går en lang tur,- hvilket jeg også fra starten af har gjort en gang dagligt,- dvs ca en times tid,- af og til 1,5 time)
Eftermiddag kan jeg så kun få ham til at sove, ved at lægge mig med ham på min mave. Dette er selvfølgelig dejligt nok,- men i længden irriterende ikke at kunne lave noget,- eller være hjemmefra. Hvis han falder i søvn i mine arme, vågner han når han blir lagt. Vi bor på 3. sal,- så har ikke kunnet benytte barnevognen oppe i lejligheden.
Nu har vi investeret i en barnevogn mere, som står på vores altan. Den sidste måned har jeg "trænet" ham i at sove derude. Dette foregår ved at han blir kørt frem og tilbage på altanen (som når vi går tur.. Han kan godt mærke forskel,- for kan godt protestere lidt,- men overgir sig) Når han sover går jeg ind i lejligheden,- men præcis en halv time efter vågner han,- og jeg må ud og rulle og synge i 10-20 min. Så tager han en halv time mere. Når han vågner næste gang, - er det umuligt at få ham til at sove mere. Jeg forsøger selvf. stadig,- men det er endnu ikke lykkedes.
Dvs han får med nød og næppe 1 times (afbrudt) søvn formiddag/middag og 1 time (på min mave) eftermiddag. (Evt udskiftet af 1 time i den anden barnevogn ved gå-tur,- som jeg foretrækker, da jeg tror det er en bedre søvn for ham, end på min mave..)
Om natten må jeg indrømme at jeg laver fejlen over alle fejl.... Når Elias har sovet sin første runde i vuggen,- ammer jeg ham og lægger ham tilbage i vuggen igen,- ELLER i sengen! Efter næste amning senest,- blir han i sengen! Det er altså ikke noget jeg har gjort hele tiden,- og problemet med at sove var der også i starten, hvor jeg troligt stod op gennem hele natten,- ammede og puttede tilbage i vuggen!
Jeg begyndte på at beholde ham i sengen og amme liggende, da jeg simpelthen ikke ku hænge sammen af søvnunderskud! Men det er som sagt stadig i vuggen han sover først på natten. Jeg frygter selvfølgelig at du vil svare, at han ikke lærer at sove ordentligt (dag/nat) sålænge han sover den halve nat i sengen hos mig! Men jeg må være ærlig og sige,- jeg ORKER ikke andet,- førend jeg ikke skal amme hver 2.-3.. time længere.
Hvad skal jeg gøre synes du (jeg håber du vil formulere et svar som pt kan kombineres med at han ligger og blir ammet hos mig, dér halvdelen af natten). Jeg vil lige pointere, at han om natten ligger ved siden af mig, med sin egen dyne,- og ikke bare med et bryst i munden. Han sover rigtig fint her,- skal ha sutten et par gange imellem amningerne,- men det er jo hurtigt klaret.
JEg skal også huske at fortælle at Elias gylper helt utroligt meget. Det har han altid gjort. Han var meget lille da han blev født (2450) men tager rigtig flot på. Så det har aldrig været et problem, udover at det selvf. er rigtig irriterende.
Min kæreste har et lille bekymret tillægsspørgsmål,- som lyder på om gylpen i søvne efter grød kan være et problem? Han tænker på om det lille pus vil kunne blive kvalt? Modermælken løber jo bare ud, hvis han gylper i søvne. Jeg synes i øvrigt ikke han bøvser helt så meget efter grød, som efter et rent ammemåltid og i det hele taget ikke så meget som han har gjort tidligere...
Jeg er spændt på om du kan gi mig et par gode råd...
Venlig hilsen
Anja