Brev:
Angst for fremmede, 4½ mdr
29. marts 2006
Alder:
4 mdr.
Angst for fremmede, 4½ mdr
Hejsa
Tusind tak for din besvarelse af mit spørgsmål om grød til min præmature datter. Desværre blev hun igen forstoppet efter en uge på ½ dl grød, så vi er nu på Movicol et par dage. Jeg regner med at vente en uge, før jeg begynder at tilbyde hende ½dl mos om dagen, der er nemlig kommet lidt mere ro over amningen igen.
Men jeg har endnu et spørgsmål omkring min datter. Selvom hun kun er 4½ mdr, er hun meget bange for fremmede og har faktisk været det næsten altid. Som jeg læser det, er børn rent udviklingsmæssigt først i stand til at være bange for fremmede i 8-9 mdr's alderen - med mindre, de har været udsat for noget meget slemt!.....og det synes jeg jo egentlig ikke, at hun har!
Vores uge på Neonatal var jo ret ukompliceret, godt nok fik hun sonde, men kun i 3 dage, og da hun ikke rykkede den ud, blev den ikke skiftet i den tid. Hun fik ikke taget blodprøver eller gennemgik andre ubehagelige undersøgelser. Da vi senere var indlagt en uge pga forstoppelse og "kolik" oplevede hun godt nok, at personalet gik med hende, hvis hun ville spise hos mig, før der var gået de 3 timer, som de holdt MEGET hårdt på, der SKULLE gå mellem hver amning......men jeg har hele tiden fornemmet, at det tog hårdere på mig end på hende!
Det eneste, jeg synes, hun oplever, som hun ikke synes om, er vores ugentlige besøg hos kiropraktoren, og så slemt er det jo heller ikke - selvom hun godt nok græder i vilden sky, når vi er der. Men hvorfor er hun så sky? Er det normalt, og er der noget vi kan gøre?
Som der er nu bliver jeg hjemme med hende og begrænser besøg til et minimum for ikke at stresse hende. Men jeg kan jo ikke afskære hende fra alt - i går var jeg f.eks. ude og købe nye sko :-) og da ekspedienten kiggede smilende ned til Fiona, startede skrigeriet, og jeg måtte hurtigt bestemme mig for handlen, da hun var svær at få til at falde til ro igen.
Ja, gode råd er velkomne, så jeg glæder mig til endnu engang at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Mette