Svar: Angst for fremmede, 4½ mdr
29. marts 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Det er faktisk helt almindeligt at børn i 4 mdrd´s alderen også reagerer overfor fremmede. Nogle mere end andre:o)
I den alder oplever barnet verden omkring sig på en anden måde end tidligere og skelner meget imellem mor, far og andre. Nogle børn kan reagere voldsomt på bedsteforældre, selvom de ses jævnligt og andre børn reagerer voldsomt, hvis det f.eks. er en person med briller på, meget mørke øjne osv.
Det bedste du kan gøre er at være forberedt på at det kan ske og så virke så glad, naturlig og optimistisk som muligt. Din datter spejler sig jo i dig og hvis du bliver stresset, opkørt, urolig over at hun reagerer sådan, så bliver hun også mere stresset og urolig og det duer ikke.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske