Brev:
Vågner 4-6 gange om natten
29. marts 2006
Alder:
1 mdr.
Vågner 4-6 gange om natten
Hej
Jeg har en søn på 5 uger. Jeg har ammet ham siden han blev født. Han tager godt på, faktisk rigtig godt. Mit problem er at han vågner 4-6 gange i løbet af natten for at spise, hyppigst i de tidlige morgentimer.
Han sover fra ca. kl 20-21 til kl.7. Jeg bruger tit en time på at amme, skifte og få han til at sove igen, så når jeg går i seng ved 22-23 tiden og op ved 7 tiden, har jeg som regel ikke sovet mere end 5 meget usammenhængende timer. Det længste jeg har sovet siden han blev født er 2½ time, hviket kun er sket 2 gange.
Han falder som regel i søvn mens jeg ammer ham om natten, men vågner så igen når han skal skiftes. Når det sker en sjælden gang imellem at han ikke har afføring skal jeg stadig sidde med ham i et kvarter, for ligger jeg ham fra mig, ligger han og gylper og kan ikke falde til ro.
I dagtimerne sover han længere stræk, men er også vågen et par timer af gangen.
Jeg har overvejet om der ikke er næring nok i min mælk, og skal supplere med modermælkserstatning et par gange i døgnet.
Jeg har ellers mælk nok, og ham tømmer også et bryst pr. amning.
Er det bare sådan at være mor det første stykke tid, eller kan man afhjælpe problemet, for jeg er godt nok en meget udkørt mor.
Desuden har han enormt meget luft i maven. Han prutter rigtig meget. Han vågner tit af sin søvn, både dag og nat, og vrider sig fordi han skal prutte og lave. Også når han spiser stopper han nogengange og stikker i et skrig, efterfulgt af en prut.
Jeg spiser meget neutral mad, ingen mælk, kaffe og chokolade, og hvad man ellers siger kan give baby ondt i maven. Han har haft dette luft-problem altid, og i starten fik vi at vide at det bare var tarmsystemet der skulle vende sig til at få mælk, logisk nok, men nu er der gået 5 uger. Det kan da ikke være rigtig at han skal blive ved med at have ondt, når han skal slå en uskyldig prut, eller lave lidt i bleen!
Med venlig hilsen
en træt mor!