Svar: Vågner 4-6 gange om natten
29. marts 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Trætte mor
Det lyder som om du har det lidt hårdt og min første umiddelbare tanke er to ting 1) appetitspring 2) sut
Med hensyn til appetitspring, så er det sådan at børn netop omkring 5 ugers alderen har behov for at få mælkeproduktionen sat op. Ved at mælde sig hyppigt og blive lagt hyppigt til, så får du produceret mere mælk. Det tager et par døgn. Spørgsmålet er derfor om det har været sådan hele tiden, eller om det er for nylig at han er begyndt at ville amme så hyppigt om natten?
Med hensyn til sut, så synes jeg umiddelbart at du skal arbejde på at introducere en sådan. Vælg en model med ring, hvor du kan trække en stofble igennem og put ham så med stofble, sut og det hele. Stofbleen er med til at give ro ved ansigtet.
Når du ammer så prøve at amme så længe at han får et helt bryst + toppen fra det andet. Am fra den ene side, skift ham, så han vågner op igen og am fra den anden side. Så burde han kunne sove lidt længere.
Hvis ovenstående ikke virker og du mener det er din mælk, så kan du godt prøve med en flaske og se om der er forskel. Jeg synes dog du skal drøfte det med din sundhedsplejerske eller læge, da han jo ikke er ældre.
Med hensyn til luft i maven så tal også med lægen om dette. Han skal jo ses af lægen ved 5 uger. Det kan måske hjælpe jer at lave lidt lune omslag (fold en stofble et par gange på midten og stryg den varm). Læg stofbleen rundt om hans mave uden på sparkedragten og svøb ham i dynen - giv ham sut med stofble igennem, putte putte og ro på.
Du er bestemt ikke den eneste mor, som synes det her er rigtig hårdt. Men det skal nok gå:
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske