Svar: Kostforslag 15 mdr.
1. april 2006
Alder:
15 mdr.
Hej Jeanette
Din datter kan med den alder hun har spise fuldstændig det samme som dig, du skal altså ikke lave specille retter til hende, men blot give hende samme mad som du selv spiser.
Det kunne være en god idé at give hende lidt kogte grøntsager sammen med rugbrøddet, kogte ærter, gulerødder, majs og lignende. Da hun ikke er så meget til rugbrød kan du komme rugbrødsdrys på hendes yoghurt.
Der findes en kogebogforfatter Annabel Karmel, som har lavet mange kogebøger for børn i forskellige aldre. Prøv at gå på biblioteket eller forbi boghandlen for at se om ikke du kan finde inspiration i hendes bøger.
Derudover ved jeg at mange børnefamilier har glæde af mine havregrynsboller. Opskriften følger her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 minutter.
God fornøjelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske