Svar: Svære at få til at sove
1. april 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Marianne
Først tillykke med jeres to piger.
I forhold til pigernes alder, er det en god idé med 3 lure dagligt, - en formiddagslur, en middagslur og en powernap om eftermiddagen. Det lyder således rigtig det I arbejder på.
Det slår mig at jeres døtre ´kun´ spiser 5 gange dagligt og gennemsnitligt får 150 ml. Det giver 750 ml mælk og det lyder ikke at så meget, da de begge vejer mere end 6 kg. De burde kunne drikke en flaske mere og måske endda begynde med lidt skemad ved siden af?
Hvordan oplever I dem ellers? Følger de med når I andre spiser og virker de interesseret, er de interesseret i at putte i munden og tror I de mundmotorisk kunne være parat til at spise lidt med ske?
Jeg tænker at det måske kunne hjælpe dem til at få en mere rolig søvn og ved at give dem ekstra mad, kunne I måske få skabt lidt: "vi trænger til at slå mave på sofaen" - altså som vi andre har det, når vi er rigtig godt mætte - bare vi kunne sove lidt.
Ud over det med maden, så tænker jeg også at jeg synes det er lidt synd for jeres piger at I lader dem græde så længe, før I viser jer. Hvis I mener at det er måden at gøre tingene på, kunne I så ikke lægge dem sammen, så de trods alt har hinanden?
Jeg tror faktisk at jeres piger har behov for trygheden, at de føler sig forladt, når de ikke kan se jer og derfor "ryger de op i det røde felt" - hvad ville der ske, hvis I sad hos dem et øjeblik?
De er kun 4 mdr gamle og jeg synes ikke I har været for sent ude med at "lære dem at sove". Nu har de en alder, hvor de har glæde af faste rutiner og ritualer, men man skal ikke være rigid:o) Godnat og sov godt er rigtig god med hensyn til beskrivelsen af vigtigheden at rutiner, genkendelighed og dermed tryghed; men I må ikke glemme at lytte til pigerne.
Mit råd er derfor at I prøver en helt anden strategi. Sørg I første omgang for at de er mætte nok, prøv evt. med lidt skemad for at se om det kan give dem mæthed både fysisk, men også som stimulation - noget nyt der sker, som bryder vanen I er kommet ind i. Prøv måske derfor netop skemaden efter middagsluren. Prøv så at putte dem, enten sammen eller hver for sig - syng for dem, eller bare vær til stede med et sagte syyyy, syyyy. Ikke øjenkontakt bare nærhed.
Rigtig meget held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske