Svar: Flasketræning - 5 mdr.
1. april 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
Tak for dit så positive brev:o)
Med hensyn til flaske om aftenen, så kan dette godt være vælling, men det vil nok være en god idé at prøve med almindelig erstatning i første omgang, simpelthen for at se om det kan mætte ham mere til natten, uden at skabe uro i maven. På flasken får man jo lettere mad og derfor kan der her glide lidt mere ned forhold til brystet. Det vil derfor mere være mængden der mætter end det egentlige indhold.
Da han gylper så meget som han gør og tilsyneladende trives godt med grød og mos, så synes jeg I skal prøve at bibeholde de 3 mindre måltider skemad i løbet af dagen.
Så for ikke at presse ham for meget i forhold til hans alder, så prøv i første omgang med de 3 mindre måltider skemad, samt almindelig modermælkserstatning til natten. Lad ham spise hvad han kan tage på flasken et sted mellem 100-200 ml er okay.
Det er meget sandsynligt at jeres dreng har vænnet sig til at spise lidt af gangen. Hvis han er bevet ammet hyppigt, så har han måske vænnet sig til at spise mindre mængder af gangen mod så at have behov for hyppigere mad. Sådan er der mange børn som spiser og det er således normalt. Lige nu drejer det sig måske derfor om at I hjælper ham til at blive fyldt lidt ekstra op, således at han nu både får grød og mælk. Hvis hans mave på den måde stille og roligt vænner sig til at rumme en lidt større mængde, så kan det godt spille ind på hans soverytme.
Det skal dog være en balance, for det er jo også vigtigere at han holder maden i sig, end at han proppes så meget at han gylper det hele op og det er en balance som er rigtig svær at finde.
Lige nu tror jeg at i skal prøve at fokusere på maden og de faste tider for lure og ikke helt så meget på hvordan I får ham til at sove, - det tager vi bagefter, når søvnen forhåbentlig bliver lidt bedre.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske