Svar: Sover stadig ikke - 8 mdr.
2. april 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Det lyder til at være rigtig hårdt for jer i øjeblikket og jeg kan forstå på flere af de breve som du har sendt til mig tidligere at I har det svært. Hvor er der hjælpe at hente? Du/I trænger til at få lidt tid for jer selv. Der må da være nogen, som kan være hos jer og passe jeres søn en enkelt nat, så du og din kæreste/mand kan komme ud - ikke nødvendigvis for at feste, bare for at få lov til at sove og finde fornyede kræfter.
Nogle gange er vi for lang tid om at bede om hjælp. Men du bliver nødt til at sige til dig selv at det ikke er en falliterklæring!
Jeres dreng er så gammel nu at han godt kan tåle at blive passet at andre. Måske kan han endda sove ude og I kan blive hjemme. Det er meget vigtigt at du ikke bare bliver ved med at give og give, men også prøver at finde ressourcer og finde dig selv igen.
I forhold til dit spørgsmål så er det rigtigt at mange bøger foreskriver at man bare skal lade barnet ligge og græde - jeg har dog ikke helt den opfattelse.
Jeg synes det er rigtig godt at det går fint med at putte jeres dreng, det er jo positivt. Men hvad sker der, når han vågner? Vil han ammes hele tiden, eller vil han bare mærke at I er der? Er det muligt at du kan tage ham over i jeres seng og han så kan sove videre der, falde til ro og måske blive flyttet tilbage igen, når pladsen bliver for trang?
Jeg tror lige nu at du skal prøve ikke at tænke for meget over, hvad der er "det rigtige" at gøre, altså hvad der står i bøgerne, men mere fokusere på hvad der giver jer den største ro om natten. I har begge brug for at få sovet.
Og så prøv om ikke du kan få nogen til at passe jeres dreng, bare en enkelt nat. Det kan i sig selv være med til at ændre på tingene.
Sender dig et knus og en tro på at det hele nok skal gå, selvom det er lidt hårdt lige nu:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske