Brev:
Vores datter på to år slår lillebror på et år
4. april 2006
Alder:
2 år
Vores datter på to år slår lillebror på et år
Vi har i en periode over 3 måneder haft et stigende problem med at vores datter på 2 år og nu 3 mdr slår sin lillebror der er 1 år og 2 mdr. Hun slår umotiveret, men også hvis hun er sur over noget vi har sagt nej til, der ikke nødvendigvis har noget med lillebror at gøre.
Hun bruger meget tid på at fortælle sin lillebror at han ikke må være med, og at det er hendes far eller hendes mor eller hendes storebror (min mands søn fra tidligere forhold - han er 10 år). Desuden er alt og alle hendes (min Trine - en pædagog i vuggestuen, min dukke, min mor, min far etc.)
Vi har i en lang periode fjernet hende og sagt til hende at hun må ikke slå, i en vred tone. Det har ikke hjulpet, så nu er min mand begyndt at sætte hende ind på deres værelse. De to små børn deler værelse. Det synes jeg personligt ikke er nogen god ide da jeg føler at det så bliver en straf at være på værelset og det mener jeg ikke er godt.
Derudover vil han også sætte hende op i hendes seng, men igen mener jeg det giver bagslag i andre retninger, da det så bliver en straf at være i seng.
Men problemet er at jeg ikke har nogle forslag til hvad vi skal gøre. Vi mente begge at vi gjorde det rigtige ved at tage hende væk og fortælle hende at det var forkert at slå. Hun slår både hvis vi sidder i en hyggestund, hvor hun får masser af opmærksomhed, men også hvis hun bare gerne vil have opmærksomhed.
Jeg er meget bevidst om at dele opmærksomheden imellem dem hele tiden, men det er jo sådan at når hun slår så får hun mest opmærksomhed selvom den jo ikke just er af den gode slags.
Jeg er klar over at vi skal være konsekvente. Men jeg aner ikke på hvilken måde vi skal være konsekvente, så jeg håber virkelig du kan hjælpe.