Svar: Vores datter på to år slår lillebror på et år
4. april 2006
Alder:
2 år
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du beder om hjælp og det lyder umiddelbart også helt relevant, da din datter jo reagere forholdvis voldsomt i forhold til sin lillebror.
Jeg synes der er flere ting du skal overveje. For det første skal du prøve at vurdere, hvordan din datter er i forhold til andre børn. Er det således kun i forhold til sin lillebror at hun reagerer på den måde eller er det mere generelt at hun slår, også andre i institutionen - hvordan oplever de hende der?
Derudover vil det også være en god idé at du prøver at hjælpe din datter til at indgå i forskellige sociale sammenhænge. Hun er endnu så lille så hun ofte vil lege det der hedder parallelleg, hvor børnene leger mere ved siden af hinanden end sammen, men det vil være godt, hvis I f.eks. kunne lege noget sammen med hende, hvor I skiftes til at have forskellige roller. Det kan f.eks. være at lege med køkken, lave mad til hinanden, invitere til kaffeselskab, lege læge og skiftes til at være den syge. På den måde hjælpe hende til at indgå i mere sociale sammenhænge, naturligvis som man formår, når man kun er 2 år og 3 mdr.
Hvis du oplever at det virker svært for din datter at indleve sig i og indgå i sociale sammenhænge med andre børn, så synes jeg i første omgang at du skal drøfte dette med personalet i vuggestuen, for at høre deres vurdering, da de jo ser hende i flere sociale sammenhænge end du gør. Hvis de også mener at det er problematisk, så vil det være relevant at du kontakter en børnepsykolog.
Der vil være en børnpsykolog tilknyttet institutionen og du kan kontakte hende og i første omgang få en snak pr telefon og høre om det er noget de mener man på nuværende tidspunkt bør gå nærmere ind i. En psykolog vil kunne hjælpe dig med at finde nogle relevante redskaber til, hvordan du i givet fald bedst tackler forskellige problemer. Du skal derfor se det som en hjælp og en støtte til jer alle.
Med hensyn til lillebror, så er det jo vigtigt at din datter ikke gør skade på ham og derfor kan det være nødvendigt at du skærmer dem rent fysisk fra hinanden. Du må således prøve at undgå at den ældste gør den mindste fortræd.
I en sådan situation er det meget vigtigt at du sætter ord på. F.eks. "Det er i orden at du bliver vred nu, lillebror skal ikke tage dit legetøj osv. Men du skal ikke slå! Sig stop til ham, ikke slå!" eller "kald på mig - ikke slå ham" osv. Du skal altså prøve at få hende til selv at sætte ord på i stedet for at slå.
Det er klart at din datter ikke har ordforråd til lange forklaringer, men stop! kan hun måske godt lære og hvis I kan "blive enige om" at det er en måde at bede om hjælp på i stedet for at slå, så er I da nået et stykke. Netop det at din datter ikke har så stort et ordforråd kan jo netop være en faktor, som gør at hun i stedet er mere udadreagerende.
Men det er også vigtigt at hun ikke altid er den der får skæld ud, for lillebror er jo også irriterende en gang imellem og det kan meget nemt blive til at han er den søde og hun er den dumme. Prøv derfor også at fokusere på alt det gode, som hun gør og som hun kan i kraft af at hun er den ældste, at hun er pigen osv., så hun stadig føler sig elsket.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske