Svar: Kalder op til 10 gange på en nat
3. april 2006
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Joan
Jeg tror umiddelbart at din søn drømmer og måske er begyndt at have mareridt. Dt er helt normalt at børn begynder med dette i den alder han har, simpelthen fordi de oplever verden større og mere farlig. Hvor de tidligere har været fuldstændig frygtløse og kaster sig ud i alt muligt (løber deres vej, kravler op alle steder), begynder han måske at finde ud af at man godt kan blive væk, falde ned af rutsjebanen og lignende.
Samtidig så kan det være en god idé at I overvejer hvad han ser i fjernsynet og hvad han hører af historier. Børn kan drømme om ting, som vi umiddelbart ikke synes virker skræmmende. Mange tegnefilm er f.eks. lavet på den måde at ting får liv og en ting er tekopper som danser, men andre ting kan måske godt føre til uro og fantasi, som ikke er nødvendig. Større børn kan også fortælle spøgelseshistorie og måske hører jeres dreng om "muren i kælderen" eller et eller andet andet, som han naturligt bliver bange for uden at kunne fortælle om det. Han er jo endnu så lille at hans ordforråd er sparsomt.
Jeg synes det er helt relevant at du ser til ham om natten, når han kalder. Men jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt, når det er så mange gange hver nat.
Jeg tænker på hvilken slags seng han ligger i. Hvis han stadig er i tremmeseng, så kunne det være en god idé at give ham en seng, som han selv kan kravle ud af. Måske vil det hjælpe ham til at sove bedre, bare trygheden i at han ikke er "spærret inde". Derudover så giver det ham jo muligheden for at komme til dig om natten, hvis han har behov og I kunne så måske have en madras på gulvet i soveværelset, hvor han kan ligge.
Prøv at tage en snak om hvordan I selv husker nætterne som børn. Har I forældre drømt meget, snakket meget i søvne, haft mareridt osv. - ofte ligner børn jo deres forældre:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske