Svar: Middagssøvn - 22 mdr.
3. april 2006
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Jeg er enig med dig i at han sandsynligvis fortsat har behov for en middagslur, både i forhold til hans alder, men også i forhold til hvor længe han sover, når han først falder i søvn.
Generelt kan man sige at det jo er en rigtig svær alder, at være snart 2 år. Lysten til at lege og udforske er større end lysten til at blive puttet og at blive forhindret i det man er igang med er ikke særlig rart.
Det er dog sådan at det jo også er dig som voksen som ved at han har behov for at sove og derfor er det kun godt at du holder fast i dette. Du skal dog huske at sætte ord på, når du oplever hans frustration, så han hører at du godt forstår det. Altså "du vil bare så gerne lege videre med klodserne", "nu bliver du bare så ked af det" osv. så han hører at du godt forstår det. Men sove det skal han.
Det er en rigtig god idé at du prøver at geare ham ned ved f.eks. at læse en bog. En anden måde kan være at han efter at have fået middagsmad, bliver skiftet og får en natdragt på. Det er dog problematisk i forhold til at skulle sove ude, som vejret er i øjeblikket. Men det kan være vigtigt for at markere et skift.
Samtidig er det også utroligt vigtigt at du prøver at glemme din irritation - det mærker han med det samme og så kører det hele op i en spids. Prøv derfor at tage det så roligt som muligt.
Spørg også dagplejeren hvordan hun gør, hvad der er anderledes, så du evt. kunne indføre lidt af samme principper hjemme. Det er dog ikke spor unormalt at konflikterne kommer hjemme og selv om det er hårdt, så er det faktisk et sundhedstegn, så prøv at se det som noget positivt:o)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat og også god påske til dig og din familie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske