Svar: Skemad og strejke
3. april 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Familien skemad
Jeg kan godt fornemme at panikken er ved at brede sig, da du snart begynder arbejde, mon ikke det dog kommer med tiden og umiddelbart er der ikke andet for end at fortsætte i samme stil.
Det er vigtigt at du fortsat prøver at skrue amningen lidt ned, lige nu lyder han til at være nede på 5 amninger dagligt, hvis du kunne få ham ned på morgen, eftermiddag og aften, så bliver der måske plads til lidt skemad.
Derudover må du blive ved med at prøve det råd jeg gav dig sidst om at hjælpe ham til at holde focus:
Sæt dig foran ham, når han sidder i den høje stol. Hold tallerkenen i hånden og fang hans interesse. "Hmmm - mam, mam", giv ham en skefuld, hold ham fanget, åben din mund, så han kan spejle sig i dig - ind med maden, gentag igen: "Hmm, mam, mam, åben munden ind med maden. Find en fast rytme og hav et vist tempo.
Lad ham få mad i hånden som du allerede gør, men lad være med at gøre grøden og mosen for grov. Lad ham hellere få noget som flyder lidt lettere indenbords. Måske er han slet ikke parat til mad i små stykker, selv om det er bitte små stykker.
Prøv at lave noget grøntsagsmos af rodfrugter, en blanding af gulerod, kartoffel, lidt selleri, pastinak eller porre, altså noget af det som smager af noget. Nogle børn kan rigtig godt lide dette og bryder sig bestemt ikke om kartoffelmos.
Prøv også med en risgrød og sød den med lidt frugtmos gerne fra glas. Lige nu handler det mere om at han skal finde teknikken og lære at synes om at spise og det er det du skal fokusere på, mere end det at han skal spise kød/fisk og lignende.
Det skal nok gå, men det tager tid at lære det med skeen. Det er meget anderledes end at spise ved brystet og ingen kan vel fortænke ham i at han hellere vil ammes - det er jo hyggeligt:o)
Rigtig meget held og lykke. Måske er påskedagene der hvor I virkelig skal satse og hvor far måske kan komme lidt mere på banen eller en bedstemor kan få lov at få sin lyst styret - de står nogle gange i kø for at få lov at prøve med skemaden, og de kan være rigtig gode til det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske