Svar: Store portioner
3. april 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Frederiks Mor
Det lyder umiddelbart som om du skal være lidt opmærksom på at Frederik ikke overspiser. I et vist omfang skal han naturligvis have lov til selv at regulere sit behov, men han bør ikke blive ved med at øge sit mælkeindtag. Hvis han gør dette, så synes jeg at du skal tale med lægen om hvorvidt du bør "rationere" ham.
Du skriver at han umiddelbart sover godt, hvilket jo er rigtig dejligt. Det er dog vigtigt at du nu begynder at holde lidt gang i ham i løbet af dagen, så hans længste søvnperiode ligger om natten - det har I begge brug for.
For at holde ham lidt hen kan du give ham en sut, men du kan også tale med lægen eller sundhedsplejersken om, hvorvidt du bør begynde at give ham noget mælk som kunne mætte ham lidt mere. Man kan f.eks. købe gul allomin, som kan virke lidt mere mættende på nogen børn, men da han er født før tid, så synes jeg ikke at du skal begynde med dette uden lige at konferere med lægen.
Som det er lige nu, så lyder hans mælkeindtag okay, men han bør som sagt ikke umiddelbart øge det meget mere. Det lyder også som om det kunne være relevant at du begynder med lidt skemad før han bliver 6 mdr, men hvorvidt du skal begynde når han allerede er 4mdr gammel er usikkert, netop fordi han er født de 5 uger før tid. Det synes jeg også du skal drøfte med lægen.
Det lyder bestemt som en dejlig dreng du har fået dig der og der er intet forkert i det du gør. Kun vil det være en god idé at drøfte mere mættende erstatning og tidspunkt for skemad med lægen.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske