Brev:
Skrig og ingen søvn, 8 uger
6. april 2006
Alder:
2 mdr.
Skrig og ingen søvn, 8 uger
Hej Helen
Jeg er en første gangs mor, og min søn på 8 uger har siden han var omkring 2 uger haft voldsomme skrige ture. Det kan være på alle tider af døgnet, dog mest tidlig aften, og meget sjældent om natten.
Han bliver fuldstændig lilla i hovedet og er spændt som en flitsbue, han skriger alt hvad han kan og sveder så han er fuldstændig gennemblødt. Det er ikke muligt at trøste ham ret tit, vi prøver ellers alt, vugger ham, giver flaske (han har været flaskebarn fra starten), giver bad, skifter ble, osv osv intet hjælper.. Han kan lige stoppe i 5 min, så begynder han igen.
Han er tydeligvis meget træt til sidst, og flere gange har han skreget/grædt i ½ time med lukkede øjne fordi han er så træt.
Efter sådan en tur som varer fra ½ time til 2½ time, meget forskelligt, sover han i lang tid, det kan være op til 5 timer. Når han så vågner igen, er han selvfølgelig mega sulten og spiser en god flaske og falder i søvn igen med det samme.
Jeg har født ham i Danmark, vi bor i Indien, og det var en hård fødsel for mor og barn, derefter kom der absolut ingen mælk til ham, og han skreg i 4 dage af sult.. Og han begyndte at få flaske. (NAN 1)
Så havde vi en dejlig rolig uge efter det, derefter begyndte skrigeriet.
Han har været meget forkølet faktisk siden han var to uger, og jeg kæder det måske lidt sammen med skrigeriet. Men er i tvivl..
Der ud over har vi fundet ud af at det som regel hænger godt sammen med at han bliver for overtræt, og han hidser sig så meget op at han ikke kan stoppe igen.
Vi kan godt putte ham og han falder i søvn, men efter 5 til 15 minutter vågner han igen med et kæmpe skrig. Nogen gange kan han holde sig vågen i 6 til 8 timer af gangen, og han er tydeligvis træt, men vil IKKE sove.
I Danmark kunne han godt lide at sove ude og sov straks han blev lagt i barnevognen, men den mulighed har vi ikke her, jeg kan lægge ham i liften i klapvognen, men det har ikke samme gode virkning, jeg tror han nød det kolde vejr.
Vi har prøvet kiropraktor, zoneterapi, været ved 3 forsk læger, han er sund og rask (på nær en voldsom forkølelse), meget stærk og vokser som han skal.
Jeg er godt klar over at det ikke varer ved for evigt, men det er virkeligt hårdt ikke at være i stand til at trøste sit eget barn, og jeg føler mig som den værste og dårligste mor i verden, jeg bliver også sur på ham når han er sådan, så får jeg det endnu værre med mig selv..
Det eneste vi ikke har prøvet er bare at lade ham ligge og skrige, men det mener jeg ikke er en løsning.
Men hvad skal vi gøre? Jeg er helt udtømt for mulige forklaringer på det her..
Jeg kan ikke lade være med at tænke på at et eller andet må vi gøre forkert, ellers ville ham jo ikke skrige sådan? Eller hvad??
Jeg har et andet spørgsmål, her i indien har vi en maid, hun bor hos os, og hjælper med det daglige huslige arbejde..
Hvornår er Johan gammel nok til at blive passet af hende, hun hjælper lidt til allerede nu, bare kigger efter ham en time her og der, mens jeg er hjemme. Så de kan lære hinanden at kende.
Men jeg vil jo ikke overlade ham til hende før jeg er sikker på at han ikke bliver skræmt hvis mor ikke er der. Jeg vil aldrig være mere væk end en højst 3-5 timer.
På forhånd tak
Lotte