Svar: Skrig og ingen søvn, 8 uger
6. april 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev, som bestemt gør indtryk. Der er ingen tvivl om at I har det rigtig hårdt. Det er svært at blive forældre og man har mange udfordringer, men når man så samtidig bor så langt fra Danmark og familie, så må det være endnu sværere.
Det er godt at I har fået ham tjekket af forskellige læger og behandlere. Da du beskriver en hård fødsel er det jo oplagt at tænke på om han i den forbindelse kunne være blevet klemt, have brækket kravebenet eller lignende, som kunne give ham smerter og derfor give skrig og uro efterfølgende. Men du fortæller at alle siger at han er sund, rask og en fin, stærk dreng, så det er udgangspunktet.
Du skriver også at du efterhånden begynder at tvivle på om du gør noget forkert og på om du er en dårlig mor. Det er kun helt naturligt at føle sådan, for intet er mere frustrerende og opslidende og intet gør en mere ked af det end oplevelsen af ikke at kunne trøste ens barn. Men det er bare sådan at man nogle gange ikke kan gøre meget andet end være til stede, og det er du jo:o)
Det er derfor ikke nogen god idé at lægge ham ind og lade ham græde. Men når det er sagt, så kan det være en udmærket idé at lade ham passe af jeres Maid, da I nu er så heldige at have hende. Det er en en ressource, som du med god samvittighed godt kan benytte dig af.
Din søn har brug for at tilknytte sig til dig og det er dig, som skal være den primære omsorgsperson. Derfor skal det naturligvis være dig der hovedsageligt skifter ham, giver ham mad, bader ham, går tur med ham, pludrer med ham osv. Men du må godt lade jeres maid passe ham i nogle timer, så du også får fornyede kræfter. Det kan i en situation som jeres være rigtig befordrende for jer at du oplever at komme til at savne ham lidt:o)
Du beskriver meget fint at han virker overtræt og det lyder sandsynligt, hvis han kan holde sig vågen i 6-8 timer af gangen. Det er alt for meget for så lille en dreng.
Det er meget vigtigt at du laver en fast plan for dagen. Det vil sige at du allerede nu begynder at sætte lidt tider på dagen. Tider for hvad tid han spiser og hvad tid han sover.
Han skal sove 3 gange i løbet af dagen og gerne 6-7 timer ialt. Derudover skal han sove om aftenen/natten, gerne 10 timer, dog afbrudt af spisning. Jeg ved godt at dette lyder fuldstændig uoverskueligt, men opgiv nu ikke! :o)
Det er vigtigt at du putter din dreng, før du umiddelbart tænker at han viser tegn på træthed. Prøv I første omgang begynde at kigge lidt mere på klokken end på tegn til træthed. Gå ud fra at hvis han først begynder at gabe, småklynke osv. så er han allerede for træt. Du skal have ham puttet før.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til sen eftermiddagslur
Sen eftermiddag: Flaske
Aften: Flaske
Sen aften: Flaske
Nat: Flaske
Som du kan se er der mange tilbud om flasker i løbet af dagen. Det kan godt være at du kan nøjes med 6 flasker dagligt og ikke behøver 8, men det kan være en god idé at du prøver at tilbyde ekstra mad, om ikke andet, så for at få din dreng ned i gear i håb om at han så bedre kan sove.
Derudover så skal du prøve at skærme ham for indtryk. Du skal vælge en bestemt måde at putte ham på. Det er helt naturligt at man som forældre prøver alt i håb om at et eller andet vil skabe ro, så han tages op, skiftes, prøver med lidt mad, over til far, prøver med en rangle, ligge lidt for sig selv, op igen, skiftes igen, prøve med mad...osv. Det eneste du gør er at tilbyde han flere stimuli og det er netop det han ikke har behov for. Derfor prøv at holde dine forsøg på et minimum og prøv at vælge en bestemt måde at gøre tingene på, gang efter gang efter gang efter gang. Genkendelighed giver også tryghed og dermed ro.
Udnyt de muligheder I må have for at lægge ham i f.eks. en hængekøje eller bære ham i en slynge. Prøv at udnytte det at du netop er i et land, hvor noget sådan må være mere brugt end i Danmark. Det har jo en meget beroligende effekt på børn at blive vugget og også familier herhjemme har glæde af hængekøjer og slynger, hvor barnet føler sig både tryg og beroliget. Prøv også at svøbe ham for at se om det kan hjælpe ham til at finde ro på sig selv.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske