Svar: Mistrivsel i vuggestue?
4. april 2006
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Iben
Tak for din tiltro til min ekspertise vedrørende større børns psykolog, - jeg er nu nok mere novice end ekspert på det område, men jeg vil gerne dele mine tanker med dig:o)
Det er svært at sige om det er det ene eller andet, der er grunden. Umiddelbart tror jeg ikke det er stedet, da han jo har været meget glad for vuggestuen hele tiden. Om det skyldes en bestemt pædagog og en uheldig oplevelse med hende kan godt tænkes, men det kan også sagtens hænge sammen med at Julie er kommet til og du går hjem med hende, at I er flyttet og det hele har været lidt forvirrende og måske lidt stressende for ham på det sidste.
Det er spørgsmålet om han er i stand til at undvære sin middaglur, det kan han måske klare, ellers kan det være bedre at han i en periode hentes tidligere og sover hjemme. Det vil dog også være en rigtig god løsning, hvis du kunne tale med personalet om det og om hvilke muligheder de har for at støtte ham i øjeblikket.
Jeg har hørt at de i Italien, hvor du bor, skulle være ret langt fremme hvad angår børnepsykolog, børnepsykiatri og forskellige pædagogiske principper. De burde jo så være rigtig gode til netop disse situationer og have prøvet det før?!
Det kan også være udmærket at give ham lidt ekstra fri ind imellem, så han finder ud af hvor kedeligt det egentlig er at være hjemme og finder ud af at du ikke laver noget særligt spændende med Julie imens han er i vuggestue.
Jeg tror det er meget vigtigt at du lytter til ham, som du jo allerede gør, og tror på det han fortæller, men det er vigtigt også at finde en balance, hvor han ikke får lov til at hænge fast i et enkelt eksempel, som så bliver styrende for ham fremover.
Du skal naturligvis møde ham, når han drømmer og en madras på gulvet kan være en udmærket løsning, netop fordi han selv kan trisse ind til dig, så du slipper for at stå op mere end højst nødvendigt, og han får trygheden uden at ligge i smørhul.
Jeg tror bare du skal være der for ham lige nu og giv ham lidt ekstra opmærksomhed, selvom du nok ikke synes du gør ret meget andet:o) Men fortæl ham hvor dejlig han er, hvor godt det er at du har ham, så stor en dreng osv. Samtidig med at han også skal have lov til at pjevse og putte og kræve lidt ekstra omsorg.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske