Svar: Tvillinger 5 mdr. vil ikke sove
6. april 2006
Alder:
5 mdr.
Kære du
Først et stort tillykke med dine dejlige piger og dernæst et skulderklap for at du fortsat ammer. Hvor er det flot at du har fundet overskud til det så længe!
6 kg er jo trods alt en hel pæn vægt og jeg kan godt forstå at I efterhånden har ondt i armene, af at vugge jeres små prinsesser. Bortset fra gode overarme, så har vugning dog også den fordel at det er med til at stimulere jeres pigers ligevægtssans/balanceevne, og især da de er født før tid, så er det faktisk rigtig godt! Det er bare for at sige at I ikke skal være kede at at de nu har fået denne vane, den har været god for noget!:o)
Men jeg kan godt forstå at I gerne vil have dem lært en ny vane. Helt uden problemer og lidt gråd bliver det nok ikke, men det kan godt lade sig gøre.
I første omgang tror jeg at I skal prøve at sætte jer ned og sammen finde ud af, hvordan I gerne ser pigerne putte fremover, altså de næste mange måneder frem. Skal de f.eks. sove i samme værelse, skal de sove i eget værelse, skal de synges for, have læst historie, have trukket en spilledåse op, have en flaske/ammes og puttes, have lyset tændt/slukket, osv. altså kort og godt tage en snak om hvordan ser I det fremover og så skal I blive enige om hvordan I sammen arbejder hen mod det I nu beslutter jer for.
Dernæst skal I begynde at overveje om det er tid til at give dem lidt mad, som kan mætte dem lidt mere. Det vil være fornuftigt at vente lidt endnu, da de jo er født før tid, men indenfor relativt få uger vil I skulle igang med skemaden. Det vil forhåbentlig mætte dem lidt mere og give dem nogle stimuli, som tilsammen vil gøre at de også vil begynde at kunne sove anderledes.
Det er svært for mig at svare jer mere præcist før jeg ved hvad I har af tanker og hvordan I ønsker tiden og putningen fremover. Og I må derfor meget gerne skrive tilbage igen, når I er nået lidt længere i processen.
Når det er sagt, så lyder det som om at jeres umiddelbare behov er at pigerne skal sove i egen seng. Det er ikke muligt at have dem ude i gården og det er uholdbart at svinge dem i liften. Sengen må således være jeres mål?!
Når I har fundet ud af hvordan I vil putte jeres piger også fremover, så er det næste skridt at I putter dem i sengen og holder op med at bruge liften. Som trøst kan de måske have hinanden? En sutteklud, en musikuro og måske kan det gavne dem at I har en sengerand, eller er det tid til en større dyne, som svøber sig bedre om dem?
Men skriv igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske