Svar: Spørgsmål om udvikling, tænder, mad mv.
6. april 2006
Alder:
5 mdr.
Hej Bandittens mor
Tak for de pæne ord.
Sikke en masse spørgsmål, jeg forsøger lige at svare på et af gangen:o)
Desværre kan man ikke sige præcist at I lige den alder, så gør børnene sådan og sådan og i den alder, så er de sådan. Det er meget flydende overgange og børn har som vi andre både gode og dårlige dage.
Naturligvis er der undersøgelser der viser at børn i bestemte aldre kan nogle bestemte ting og at de på visse tidspunkter kan være knyttet mere til den ene forælder end til den anden. Hvis I rigtig gerne vil vide noget om børnepsykologi, så må I låne bøger om dette. Det er et meget stort emne, at beskrive her. I kan læse bøger om tilknytning og bøger om udviklingsfaser hos børn.
Tænder gør som regel mest ondt lige når de bryder igennem tandkødet. I dagene op til tandfrembruddet kan børn godt være lidt pjevsede, men først når tanden bryder igennem plejer de at have ondt. Det plejer ikke at vare mere end et par dage. Det er dog klart at hvis der kommer flere tænder på en gang, så kan det være et lidt "hårdere" forløb. Umiddelbart vil jeg mene at I godt kan give ham lidt paracetamol i et par nætter, hvis I er sikre på at det er tænder og ikke andet, der er skyld i at han har smerter. Ellers skal det altid drøftes med en læge og varer det flere nætter, så skal I ikke bare give paracetamol i blinde:o) Selvom det er i håndkøb, så er det meget vigtigt at man ikke kommer til at give børn for meget, da det påvirker leveren hvis de får det i større mængder. Og det kan således være meget skadeligt.
Det er mit indtryk at mange børn i 5 mdr´s alderen faktisk begynder at være lidt mere morsyge og allerede i den alder kan være lidt reserverede overfor fremmede. Med hensyn til adskillelse til mor, så kan man jo sige at børn i 5 mdr´s alderen kan begynde at få andet end brystmælk, hvilket jo generelt er med til at skabe lidt adskillelse og dermed få far lidt mere på banen. Hvordan 5 mdr´s alderen er beskrevet som en fase, må du læse dig til i en bog om "udviklingspsykologiske teorier". Jeg tænker at meningen herom er forskellig og kan afhænge lidt af hvilken teoretiker der taler, men det må du læse:o)
Med hensyn til modermælkserstatning i grøntsagsmos og frysning, så vil jeg mene at du sagtens kan gøre dette. Er du i tvivl, så kan du dog også lave en ren grøntsagsmos med vand og så lige inden servering komme mme og fedtstof i.
Med hensyn til flaske, så bliver mælken (vitaminerne) ikke ødelagt fordi vandtemperaturen er f.eks. 40 grader, den skal være højere. Det er IKKE okay at varme flasken op igen. Der dannes mange bakterier i varm mælk og derfor må mælken ikke stå for længe og må derfor heller ikke opvarmes og gives på ny. Den skal kasseres.
Hvis du oplever at han spiser meget langsomt, så kan det være en idé at du i stedet prøver med en flaskesut med et lidt større hul, så mælken løber lettere ud. På den måde kan han måske bedre når at spise et måltid imens mælken er lun.
Laktulose kan man give både som engangsdosis og over længere tid. Det kommer helt an på, hvordan din dreng reagerer på det. Afføringen hos et lille barn skal være blød og som tyk grød. I takt med at han får fastere mad, vil afføringen blive hårdere, men han skal ikke have hård afføring som du selv, når han ikke er ældre end han er nu. Hvis der i bleen ligger små hårde knolde, som nærmest kan trilles ud af bleen, så har han meget hård mave.
Når du er i tvivl om medicin til dit barn, så bør du altid tale med lægen om det. Man skal aldrig "selvmedicinere" sit barn, hvis man er usikker på hvad det er man giver og hvordan det virker. Altid konferere med en læge.
Med hensyn til at sove på siden, så kan du jo ikke forhindre ham i dette. Hvis han vender sig om på siden i løbet af dagen, hvor du kan holde øje med ham, så tjek ham en ekstra gang. Hvis han ligger på siden, når du selv går i seng, så hjælp ham om på ryggen, således at han så vidt muligt sover på ryggen, når du ikke kan holde øje med ham.
Håber dette var fyldestgørende nok:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske