Svar: Vil ikke være hos andre end mor
10. april 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke W
Tak for dit brev.
Det er utroligt svært for mig at vurdere hvorvidt din datters kontakt er normal, da jeg ikke kan se hende. For at vurdere samspillet og kontakten kræver det et personligt møde og derfor tænker jeg på om ikke din egen sundhedsplejerske eller egen læge er inde i billedet?
Dernæst tænker jeg om hun altid har været sådan? Du skriver ikke hvor gammel hun er, men hun er ikke længere spæd. Du beskriver at hun pludrer, snakker, råber og at hun godt kan lide at ligge på aktivitetstæppe og at læse i en bog.
Spørgsmålet er om hun har nået den alder, hvor hun begynder at fordybe sig lidt mere i sit legetøj og derfor ikke længere er helt så interesseret i bare at kigge på mor og far. Der skal mere til.
Hun lyder umiddelbart til at udvikle sig fint og det kan være helt naturligt at hun virker mere tilbageholdende når der er andre. Nogle børn er mere forsigtige af natur og det er både normalt og helt okay.
Det lyder dog som om at det er noget, der alligevel bekymrer dig og måske noget som jeres gæster kommenterer? Er mormor bekymret?
Det kunne godt være relevant at få en snak med jeres egen læge eller sundhedsplejerske, da de vil kunne vurdere om din datters kontakt er som den bør være. En logisk forklaring på hendes manglende smil kunne jo også være at hun har svært ved at se. Der er jo små børn som har behov for briller.
Jeg skriver det ikke for at gøre dig unødigt nervøs, men synes bare du skal få hende vurderet af en som kan se jer.
God påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske