Svar: Rugbrød med kerner - 12 mdr.
7. april 2006
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Når man skal vælge brødtype til sit barn så er det vigtigt at se på indholdet af kostfibre, da brød med mange fibre ligger godt i maven og holder maven godt igang. Dermed ikke sagt at børn skal have brød med hele kerner, man kan godt finde godt og fiberrigt brød, hvor der ikke er hele kerner.
For at få virkning af kernene og deres indhold af fibre, skal man kunne tygge kernerne godt. Da små børn ikke kan tygge tilstrækkeligt har de derfor ingen glæde af at få for mange hele kerner og derudover kan det give dem tynd mave og kernerne vil komme hele ud igen.
Med mindre du køber meget groft brød med hele kerner så er der ikke noget i vejen for at din datter får groft rugbrød, men det afhænger således af hvor godt hun tygger og hvor groft rugbrødet er.
Der er således ikke sat en præcis alder på, men jeg vil mene at de fleste børn fra 1 års alderen vil kunne tygge sig igennem de fleste brødtyper med mindre man køber noget meget groft brød.
Lad det komme an på en prøve og se hvordan hendes mave reagerer på de forskellige typer brød du køber.
God påske til jer også:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske