Brev:
Sovevaner og vælling 4 mdr
10. april 2006
Alder:
4 mdr.
Sovevaner  og vælling 4 mdr
Hej
Vores lille pige på 4 mdr besluttede sig for en uge siden at ændre sine sovevaner. Hun har tidligere sovet rigtig rigtig fint. 7½-8 timer i stræk om natten og 2 lure af 2½ time og så en lille powernap tidlig på aftenen. Der var ikke rigtig noget system i tidspunkterne for hvornår hun sov om aftenen. Det kunne være alt fra 22 til 24 men det har ikke generet os. Men nu har hun ændret vaner.
Hun er begyndt at gå tidligere i seng ca. 20.30 og sover så 2 x ca. 4,5 time, hvilket jo også er fint. Problemet er om dagen - hun sover ikke mere end 30-45 min. af gangen og vågner op med et hyl og er meget utilfreds. Vi prøver altid at få hende til at sove igen ved at give hende sutten, lægge en hånd på brystet af hende, men det er ikke altid det lykkedes. Hun virker meget ulykkelig som om hun ikke har sovet færdig.
Nu er spørgsmålet hvordan hjælper vi hende til at få sovet bedre om dagen?? Og hvad er et godt sovemønstre for en lille størrelse på 4 mdr.? Er det OK at give lidt vælling for at hjælpe hende til at sove om dagen?
Hun får modermælkserstatning og har fået det de sidste 1½ måned. Hun virker altid meget sulten - spiser gerne 200 ml og nogle gange også mere per måltid og jeg tænker at hun bliver sulten igen før hun har sovet færdig. Hun er 65 cm og vejer 6 kg. Hun er ellers et meget glad og nemt barn men den sidste uge har altså ikke været så god.
Med venlig hilsen
Dittes mor