Svar: Sovevaner og vælling 4 mdr
10. april 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Dittes mor
Børns søvnbehov er jo forskelligt, men generelt kan man sige at Dittes måde at sove på tidligere lyder helt efter bogen. Det vil således være en rigtig god idé at forsøge at komme ind i en rytme, hvor hun igen sover en formiddagslur, en middagslur og en powernap om eftermiddagen.
Sammenlagt bør hun sove måsek 5 timer om dagen og 10 timer om natten, så hun sover ca. 15 timer ialt. Om natten dog afbrudt af at få en flaske.
Det lyder som en mulig forklaring at der skal lidt mere mættende mad til. Derfor synes jeg det er en god idé at du forsøger med lidt vælling. Da hun allerede får flaske vil vælligen være en blid overgang inden I forsøger med grød.
I alderen 4-6 mdr må hun max få 2 flasker vælling dagligt. Du kan derfor i første omgang forsøge at udskifte en flaske med mme om dagen til vælling og se om det har nogen effekt. Prøv igennem et par dage og hvis det ikke virker så kan du forsøge med endnu en flaske eller prøve med en portion rigtig grød.
Når du begynder med grøden så lade det kun være ganske få skefulde til at begynde med og give hende hele tiden mme efterfølgende, så hun bliver mæt nok. Øg så langsomt mængden til ½ dl. Når hun kan spise mer end det, så kan det være en god idé at give hende ½ dl. grød/mos 2 gange dagligt og følge efter med mme på flaske. Hun skal være ret gammel før at et grød eller mosmåltid kan udgøre et flaskemåltid og det er netop vigtigt at du giver begge dele, for at det skal have en effekt og forhåbentlig mætte hende lidt mere.
Med hensyn til sovemønstre, så er det en rigtig god idé at hunkommer ud at sove hver dag. Nu går vi den lyse tid i møde, så væn hende allerede nu til at sove ude så meget som muligt. Kør hende gerne en tur dagligt. Ellers forsøg at bibeholde/genindføre de gode vaner I allerede har.
God påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske