Svar: Nye sovevaner
29. april 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
Jeg tror umiddelbart at det er en rigtig god idé at få flyttet Elias over i egen seng og måske også ind på eget værelse, hvis I har mulighed for det.
Jeg kan forstå, ud fra det efterfølgende tillæg du har sendt, at tingene allerede har ændret sig lidt hjemme hos jer og at dagligdagen er blevet lidt bedre,- far er kommet mere på banen og det er lykkes at få Elias til at spise noget allomin på kop.
Det kan jo også være med til at give jer et billede af hvorvidt han egenlig er sulten eller om det er mere vane, samtidig med at det jo er en måde at kunne få ham til at sove videre på uden nødvendigvis at skulle ammes i søvn. Hvis han kan drikke lidt mælk eller vand af en kop, så kunne det f.eks. være muligheden, når han skulle sove og det kunne far give ham, så han på den måde lærer sig at falde i søvn igen, uden mor.
Når Elias skal flytte ind på eget værelse, så er han pludselig stor! Det kender jeg godt og det er faktisk en rigtig svær ting for mange forældre, at skulle have barnet ud af soveværelset og ind på eget værelse. Især for mødrene er det ofte svært. Og det handler ikke kun om at man skal stoppe med at amme, det er bare så indgroet i en, det ligger i ens natur at have sine unger omkring sig og at putte om natten.
Men når det er sagt, så er det jo også så træt og det er jo nærmest tortur at blive vækket hver ½ time natten igennem. Det kan du ikke holde til i længden. Og ved du hvad - det kan Elias faktisk heller ikke. Det er ligeså vigtigt for ham at han får en sammenhængende søvn om natten, som det er for dig:o) Derfor må du prøve at sige til dig selv at det er godt for jer begge og det ikke handler om en vilje som du/I prøver at presse igennem.
Det er en fin rutine I har fået skabt jer. Du skriver at Elias ikke længere acceptere at blive ammet i søvn. Derfor er det en oplagt mulighed at du ammer ham om aftenen efter bad og for at få ham lidt ned i gear, samt fyldt op til natten og så er det far som putter ham i seng. Hvis I har mulighed for at han kan sove i andet værelse, så hjælper det netop på at du ikke reagerer for hurtigt på hans sprælleri, men kun kommer, når der er behov for det.
Det er jo den gode mor, som gør det - altså komme og hjælper når der er behov. Der er jo ingen som siger at man er en bedre mor fordi man servicerer sit barn natten igennem, vel? Sandsynligvis bliver man også en bedre mor, hvis man får sin nattesøvn.
Babyalarmen kan være en rigtig god idé fordi den er med til at give trygheden om at man hører sit barn og kan reagere hvis der er behov. Igen skal man dog vurdere om det er nødvendigt, eller om man kommer til at reagere for hurtigt, fordi man reagere på lydene og ikke nødvendigvis på behovet. Måske skal Elias have mulighed for at finde roen selv?
Det er meget forskelligt hvordan børn er. Nogle børn skal man være over meget hurtigt for at holde dem sovende, andre børn skal man prøve at lade være for at se om de så selv finder roen igen.
Nå men mit svar til dig idag lyder: Bibehold jeres nye rutiner. Prøv at øge Elias lidt i mad mængde, således at han stille og roligt spiser mere fastere mad og ammes mindre (det kan også hjælpe på hans gylpen). Skemad 2-3 gange dagligt. Am ham om aftenen, men lad far prøve at putte ham i egen seng på eget værelse, hvis I har mulighed for det. Vågner han efter 30 minutter her, så lad far give ham lidt mælk eller vand af en kop og put ham igen. Am ham gerne ved 23 tiden, hvis han vil, og prøv så ikke at reagere for hurtigt på ham i løbet af natten, men se om han kan finde roen selv igen.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske