Svar: Skal jeg stoppe med at amme?
29. april 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke W
Jeg tror umiddelbart at du skal begynde at give din datter lidt mere familiemad. Grød og grøntsagsmos er fint, men hun skal også til at have mad som skal tygges og som kræver lidt mere af hende. Det vil måske også være lidt mere interessant.
Samtidig skal du skrue amningen ned. Hun bør ikke længere ammes 5 gange, men kan nøjes med 2-3 gange dagligt. Det sikrer hendes mælkebehov og giver hende trygheden, som hun jo også har behov for. Men det er vigtigt at hun ikke spiser så meget mælk hos dig, at hun bliver for mæt af det. At stoppe helt behøver du dog ikke, da I tilsyneladende begge er glade for amningen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Grød eller bryst
Formiddag: Grød med frugt. Gerne lidt frugt i stykker, som hun øver sig i at sidde med. Vand eller mælk i kop til. Puttes herefter til formiddagslur.
Frokost: Rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg. Giv hende lidt grøntsagsmos ved siden af, så hun får både og og ikke enten eller. Hvis hun ikke er vant til at tygge så meget, så bliver hun ikke mæt nok af brøddet.
Ammes evt. før middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør og frugt i stykker. Mælk eller vand af kop til. Kan også tilbyde lidt tykmælk eller A38 (3,5%) med lidt frugtmos.
Aften: Familiemad. Giv hende pastaskruer, frikadelle, laks og hvad I nu spiser. Naturligvis tilberedt så det passer til hendes alder, men mere mad i stykker, som hun kan sidde med selv. Giv hende gerne lidt grøntsagsmos ved siden af eller lige før I alle sætter jer til bords, så hun også her får mad nok. Og igen både og og ikke enten eller. Giv hende vand eller mælk af en kop.
Giv hende evt. en gang frugtgrød med lidt mælk på til dessert.
Am hende igen, når hun puttes til natten. Hvis hun vågner om natten kan hun tilbydes vand af kop og bør ikke længere ammes i løbet af natten. Nogle børn vil stadig have behov for en sen amning f.eks. kl.23 for at kunne sove til næste morgen, men så bør hun også sove igennem derefter.
Du er således nødt til at skrue amningen ned, for at give plads til mere rigtig mad. Fra 9 mdr. kan du begynde at give hende mere komælksprodukt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske