Svar: Søvnbehov og putning
29. april 2006
Alder:
20 mdr.
Kære Lene og Maja
Jeg tror der er to ting som gør sig gældende omkring Majas ændrede sovevaner. For det første hendes alder og dermed ændrede søvnbehov, men også hendes alder i forhold til at hun nu er mere bevidst om ikke at ville gå glip af noget. Hun begynder at få lidt mere bevidsthed om at I sidder og hygger og hun vil også være en del af det. Hun er ubevidst bange for at "gå glip af noget" eller vil bare gerne være en del af det I foretager jer.
Det kan være meget svært at sige farvel og godnat og det lyder som om hun kæmper lidt for at få lov til at blive ved og være en del af det hyggelige. Når sengetiden kommer så er det hele ligesom slut og har man haft en hyggelig dag, så er man måske slet ikke parat til at slutte nu - bare det kan blive ved lidt endnu... sådan tror jeg Maja har det.
Mange børn vil i Majas alder kunne nøjes med en lur i løbet af dagen. Ofte en lidt længere middagslur eller måske en middagslur og så en powernap en imellem, når dagen har været ekstra strabaserende. Hvis Maja sover to gange dagligt skulle I måske derfor prøve at komme ind i en rutine, hvor hun sover en lidt længere middagslur 1 gang om dagen. Hun må gerne sove 3 timer, hvis hun kan det.
Alt efter hvad tid hun sover om dagen og hvad der sker omkring hende kan det være lidt forskelligt hvad tid hun sover om aftenen. NOgle dage vil det være fint at putte hende allerede kl. 19.30 andre dage er det for tidligt og hun vil først være træt og parat en time senere. Det må komme an på en prøve.
Forøvrigt en meget fin løsning, med at sidde i andet rum og lade hende vide at du er der.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske