Svar: Overgangskost og sart mave
29. april 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Tina
Det er normalt at afføringsmønsteret kan ændre sig, når børn skifter fra at få mælk til at få mere fast føde.
Det er fint at I prøver med lidt af gangen, da jeres datter har en lidt sart mave og for ikke at give hende problemer med maven, så vil det være en god idé at I giver hende mindre mængder skemad og gerne hyppigere. Altså at I f.eks. giver hende ½ dl. skemad 2 gange dagligt i stedet for 1 dl. en gang dagligt.
Derudover vil det være en god idé at I prøver med grød den ene gang og grøntsagsmos den anden gang. Giv hende gerne majsgrød eller risgrød med frugtmos (f.eks. æble, pære, sveskemos) ovenpå f.eks. om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen, når I selv spiser aftensmad. Hun kan få mos lavet af grøntsager som I selv spiser. Tag f.eks. lidt kogt gulerod og blend det med en smørklat og lidt modermælkserstatning.
Prøv at komme ind i en rytme hvor I tilbyder skemad fast hver dag. Begynd med 4-5 skefulde indtil I når op på ½ dl. og når hun kan spise ½ dl, så give som ovenfor beskrevet ½ dl. 2 gange dagligt. Prøv at tilbyde det på samme tid hver dag, så det bliver en fast del af jeres daglige rutiner og hverdag.
Sørg for at hun får rigeligt at drikke ved siden af maden, da det er vigtigt for også at holde maven igang. Hun kan få vand af en kop sammen med maden og hun kan få mælk/bryst efterfølgende.
Hjælp hende også med at trille omkring, cykle med hendes ben osv. så hun begynder at bruge sig selv. Motion er også med til at holde maven igang.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske